Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jak se zbavit bříška po porodu?

Publikováno: 1.12.2021
Jak se zbavit bříška po porodu?

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Sice v porodnici nějaké to kilo necháme, něco zmizí díky kojení, ale i když jsme na své původní váze, bříšku se obvykle úplně do formy nechce. Možná někde bude háček...

Cvičení nepomáhá?

Snažíte se na břicho cvičit, ale stále máte pocit, jako by to vůbec nezabíralo? Někdy se stává, že bříško stále vypadá jako pár měsíců před porodem. Vypouklé a velké. V tom případě ale ještě než se pustíte do dalšího cvičení, zjistěte, jak na tom jsou vaše svaly v této oblasti.

Je vaše bříško ve formě?

V těhotenství je přirozené, že břišní svaly se mírně rozestoupí, aby mělo miminko dostatek místa. Ideálně by se nějaký čas po porodu měly vrátit na své původní místo. Někdy se však může stát, že rozestup zůstane – a vznikne takzvaná diastáza. Jak zjistit, jestli je to i váš případ?

  • Lehněte si na záda na rovnou podložku, pokrčte nohy. Ruku si položte nad pupík. Pak mírně zvedněte hlavu. Nahmatáte pod prsty prohlubeň? Vede od žeber až ke stydké kosti. Může být široká jeden, dva i více centimetrů.

Pokud se to týká právě vás, zapomeňte na nějaký čas na silové cvičení. Sedy lehy a podobné cviky by diastázu jen zhoršily a vypouklého bříška byste se stejně nezbavila. Navíc diastáza se pojí i s dalšími problémy, jako jsou bolesti zad, problémy s únikem moči, špatným držením těla apod.

Jak cvičit s diastázou?

V tomto případě je ideální alespoň pro začátek navštívit fyzioterapeuta. Ten zhodnotí stav diastázy a navíc vám ukáže cvičení. Nečekejte žádné silové cviky, spíše se naučíte pracovat s dechem (aktivovat bránici), aktivovat střed těla a také posilovat pánevní dno. I když to nezní jako nic extra složitého, opak je pravdou. Zapojit opravdu ty svaly, které potřebujete, je namáhavější, než se zdá.

Konzultace s fyzioterapeutem má ještě jednu velkou výhodu. Ukáže vám, jak se pohybovat při každodenních činnostech. Například jak nosit malé miminko, jak zvedat nákup, lehat si či sedět. Když se vám navíc tyto věci zažijí, můžete se pustit do cvičení i doma. Na internetu najdete nejedno video s cviky právě na diastázu.

Operace?

Pokud by byl rozestup extrémní, objevila se kýla, nebo diastáza způsobovala jiné zdravotní problémy, může lékař navrhnout operaci, takzvanou abdominoplastiku.

Zbytečně nechvátejte

S cvičením a řešením svého bříška nemusíte hned plašit, nechte mu nějaký čas, aby se dalo zase do pořádku. Dopřejte si klid alespoň o šestinedělí (tak dlouho trvá i děloze, než se vrátí do původní velikosti). Hodně dokáže například i kojení, díky kterému se do těla uvolňuje řada hormonů. Nicméně lehké cvičení můžete zapojit do denního režimu již pár týdnů po porodu. Myšleny jsou ale spíše svižnější procházky či protahování (například s kočárkem).

Zlobí vás kůže?

V některých případech nás netrápí ani tak vypouklé bříško, jako spíš povolená kůže. Jestliže se vám udělaly během těhotenství strie, asi vás příliš nepotěší fakt, že nikdy samy už nezmizí. Časem ale vyblednou. Jen musíte být trpělivá, trvá to minimálně půl roku a déle. Mazala jste si během těhotenství bříško? Tak s tím pokračujte i nadále. Kůže bude více prokrvená a hydratovaná. Pokud vám i přesto všechno stále zůstává vytahaná kůže na bříšku, efektivně dokáže pomoci jen plastika. V tomto případě ale naštěstí postačí miniabdominoplastika.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)