Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Cvičení naboso: Kdy se vyplatí zahodit boty?

Publikováno: 25.9.2020
Cvičení naboso: Kdy se vyplatí zahodit boty?

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Chůze naboso je trend posledních let a člověk štrádující si to po lesní cestě bez bot už asi nikoho nepřekvapí. Chodit takto v přírodě je podle odborníků zdravé zejména pro posílení nožní klenby. Jenže chůze naboso není totéž jako cvičení. Tam už to tak jednoznačné není a v některých případech si můžete i ublížit.

Nezáleží ani tak na tom, jestli jste zastánce cvičení doma, v tělocvičně nebo venku v přírodě. Daleko důležitější je pohybová aktivita a konkrétní cvik, který děláte. Například cvičení zaměřené na posílení svalů hýždí a nohou vyhledávané ženami, kde můžete kombinovat varianty dřepů, výpadů, výskoků, přeskoků, se závažím i bez něj. Je potřeba mít obuv? Někdy ano, někdy ne. Pokud se bude jednat o populární kruhový trénink ve fitness centru, kdy se střídá minimálně třicetisekundová aktivita s patnáctisekundovým časem na vydýchání a přesun na další stanoviště, jsou boty téměř nutností.

Na dynamické cvičení raději v botách

Půlminuta, kdy cvičíte a lije z vás pot je totiž velice intenzivní. V pozadí hraje dynamická muzika, trenér vás povzbuzuje a v tu chvíli je velice snadné nechat se strhnout atmosférou a vypustit techniku provedení daného cviku. Jen abyste byli rychlejší a pořádně se vypotili. Při opakovaném a dlouhodobém cvičení tohoto typu bez bot dostávají klouby nápor, zažívají otřesy, a to zdraví neprospívá. Zpočátku se může zdát, že se nic neděje, postupem času můžete zažívat bolesti kolen, kyčlí i páteře.

Za určitých okolností se ale i některé cviky, jako prostý dřep, obejdou bez bot a je to i lepší. Jednoduše ho provedete pomalu, v klidu si rozložíte vlastní váhu do třech bodů (pata, palec, malíček), provedete úkon a vrátíte se zpátky. V tom okamžiku by vás naopak bota omezovala, protože stažená noha nedovoluje chodidlu se podle potřeby roztáhnout. Na takovou kontrolu pohybu a techniku provedení na skupinových dynamických kardio aktivitách příliš času nemáte. I proto se vyplatí hodit do sportovní tašky pár tenisek.

Doma naboso? Ano i ne

Mnozí lidé mají raději cvičení doma, protože je to zadarmo, nemají pevně stanovenou hodinu a nikdo nevidí, jak u toho „funí“. A obvykle si neberou boty, i proto, že si nechtějí zašpinit koberec. Na dynamické kardio cvičení na čas, kdy víte, že budete v průběhu skákat, si vyhraďte tenisky. Na klidné cviky s možností kontroly pohybu většinou nic na nohou nepotřebujete. Zde potom nezáleží, jestli hopsáte doma v obýváku na video z YouTube nebo se potíte s partou lidí ve fitness centru.

Kontakt chodidla se zemí

Samozřejmě jsou typy pohybových aktivit, kdy je žádoucí být naboso či v ponožkách a zapotíte se při nich více než dost. Typickým příkladem je jóga, která stojí na pomalých táhlých pohybech nebo statických pozicích, kdy musíte udržet rovnováhu. Chodidlo bez bot má lepší kontakt se zemí, můžete lépe balancovat. V návaznosti na správnou funkci plosky můžete přes svalové řetězce ovlivnit funkci kotníku, kolene, kyčelního kloubu, pánve, páteře, ale také bránice a svalů pánevního dna, které se zásadně podílejí na správném držení.

Na procházku bos

Nejpřirozenějším pohybem je ale chůze a zde odborníci říkají, že chození naboso v přírodním terénu je vhodné a velmi zdravé. Až tedy půjdete na výlet do přírody, sundejte na měkkých cestičkách sundat boty a zkuste  to naboso, s barefoot nebo tzv. ponožkobotami.

Zdroj fotografií v tomoto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)