Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Běhejte zdravě i v létě. Jak na to?

Publikováno: 4.7.2019

Kateřina Ligasová

redaktorka

Více o autorovi

Běhání je pro tělo jedním z přirozených pohybů. Pokud dodržujete zásady správného běhání a přihlédnete i ke své momentální situaci, uděláte pro tělo mnoho dobrého. Posílíte nejen svaly, ale podpoříte i své plíce. Mnohým běžcům se zlepší nejen fyzička, ale „spálí“ i velké množství stresu, který si v těle nasbírali. Výhodou je, že běhat můžete víceméně všude. V lese, v polích i ve městě. Jak ale běhat v létě a nezničit se?

Zvolte správný čas

Nejlepším časem na běhání je brzké ráno. Klidně si přivstaňte, neboť díky běhu nabijete svou energii na celý den. Večery na druhou stranu bývají pořádně vyhřáté a tak nemusí být všem úplně příjemné. Na polední trénink každopádně raději zapomeňte. Přímé letní slunce je příliš silné. Nejen, že se můžete s lehce spálit, ale hrozí vám i dehydratace a místo nabití energií se budete cítit spíš zmláceně. Budete také vyčerpaní po kratší vzdálenosti. Pokud nejste trénovaní, tak si běh schovejte opravdu až nebude velké teplo, abyste venku nezkolabovali.

Důležitá je i trasa

Pokud máte možnost, běhejte v přírodě. Ideálně v lese a tam, kde jsou stromy. Vytvoří pro vás příjemný stín, ve kterém se vám lépe poběží. I povrchy jsou vůči našim kloubům a šlachám výrazně příjemnější. Žijete-li ve městě, snažte se najít větší parky, které bývají pro běhání nejlepší. Není-li k dispozici žádná příroda, snažte se běhat ve stínu. Trasu občas změňte, poznáte nová místa a váš běh se oživí a nebude stereotypní.

Dobře se oblečte

Při výběru oděvu se zaměřte na materiál. Oblékněte funkční tričko i kalhoty. Je vaše postava spíše silnějši? Potom volte raději kalhoty ke kolenům. Jinak se může stát, že skončíte s odřenými vnitřními stehny. Raději si prvně vyzkoušejte, zda pro vás bude pohodlnější běhat v šortkách či sukýnce nebo delších kalhotech. Když zvolíte dobrý funkční materiál, tak se nemusíte bát, že by vám oblečení přidávalo teplotu. Dejte si záležet i na výběru vhodné obuvi. Pokožku, která není zakrytá, si raději namažte. Slunce opaluje i ve stínu.

Dodržujte pitný režim

Dostatek tekutin je základem úspěchu. Pitný režim se nepočítá jen v době běhu, ale i mimo něj. Navýšení příjmu vody u sportování se do běžného pitného režimu nezapočítává. Od rána se pořádně zavodňujte a jezte potraviny, které jsou bohaté na vodu a vitamíny. I když budete mít chuť na vodu ledovou, dejte si raději vlažnou. Studená zpomaluje organismus a to rozhodně nechcete. Vlažná a teplá naopak tělu prospívá. Zlepšuje krevní oběh, detoxikuje tělo a pomáhá trávení. Můžete vyzkoušet i iontový nápoj.

Pomalejší tempo není na škodu

Zpomalte a nepřehánějte to. Naslouchejte svému tělu a když vám říká, že už nemůže a stačilo, tak ho poslechněte. Zbytečně se nepřemáhejte a nepřepínejte. Při vysokých teplotách to není žádná sranda. Tělo má tendenci se rychleji vyčerpat. Říká se, že byste se při běhu měli řídit údery svého srdce. Dejte si pozor i na své klouby, které v teple zdánlivě „povolí,“ aby se nepřetížili a vy si nezpůsobili nepříjemné zranění. V tomto směru se můžete zaměřit i na vhodné kloubní doplňky stravy. Ideální jsou ty z mořských zdrojů, neboť vápník v nich obsažený se lépe vstřebává.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)