Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Hlíva ústřičná – léčivý zázrak z listnatých lesů

Publikováno: 30.10.2019

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Patříte mezi ty „šťastlivce“, kteří snadno chytnou kdejakou virózu a velkou část podzimu a zimy tráví pak střídavě v posteli a v čekárně u lékaře? Zařaďte do jídelníčku hlívu. Obsahuje polysacharidy zvané glukany, které podporují odolnost a schopnost těla čelit nežádoucím mikroorganismům. Jsou vhodné především pro lidi s oslabenou imunitou, ale slouží i jako účinná prevence… A pomineme-li všechny příznivé zdravotní účinky, navrch si ještě báječně pochutnáte!

Lékaři v Číně, odkud tato houba pochází, ji považují za účinný přírodní prostředek, který člověku zaručí pevné zdraví, dostatek vitality a dlouhý život. Roste od prvních chladnějších dní podzimu a může pokračovat i přes mírnější zimu. Dokonce jí nevadí ani několikanásobné přemrznutí a její podhoubí odolá i třeskutým mrazům!

Super zdravý parazit

Vytváří plodnice na kmenech stromů, především těch listnatých. Můžete ji pěstovat na špalcích z topolů, osik, ořešáků nebo jasanů, případně i na slámě či kukuřičných palicích. Zkrátka ji do nich vložíte jako běžně prodávanou násadu. Pokud se však na ni vydáte do přírody, mějte na mysli, že hlíva má tendenci „natahovat“ do sebe toxiny, takže ji nikdy nesbírejte poblíž silnic a dalších prašných míst.

Bohatý zdroj vlákniny

Hlíva je bohatou zásobárnou vlákniny, která nám v běžném jídelníčku často chybí, a mnoha dalších cenných živin. Obsahuje vitaminy B, C a D a dále vitamin K, který je nezbytný pro dobrou krevní srážlivost. Najdete v ní nenasycené mastné kyseliny a některé stopové prvky (selen, sodík, jód, měď, chrom, zinek). Všechny tyto látky jsou zde navíc zastoupeny v ideálním poměru a vzájemně se doplňují a posilují ve svých účincích. Co všechno dokážou se můžete dočíst v našem Slovníčku vitamínů a jiných prospěšných látek.

Do špízu, rizota i guláše

Hlíva má velmi jemnou, lahodnou chuť a příjemné houbové aroma. Můžete ji upravit na nespočet různých způsobů. Dá se vařit, smažit, péct či zapékat, lze ji podávat jako předkrm nebo i jako hlavní chod. Vynikající je do guláše, do falešné dršťkové, jako přírodní řízek nebo špíz. Lze ji použít do rizota, do salátu, jako přílohu k masu, případně jako náplň do slaných houbových palačinek. Fantazii se meze nekladou. Hodně receptů najdete i na internetu.

Poklad z mrazáku

Pokud čerstvou hlívu celou nezpracujete, zkuste ji usušit. Z jednoho kilogramu houby získáte přibližně 100 gramů sušených „křížal“. Dá se ale také zamrazit (předem se nicméně doporučuje povařit) nebo zavařit. Klidně můžete použít sladkokyselý lák, který dáváte na okurky. Hlívu je možné vařit ve vlastní šťávě nebo blanšírovat (krátce ponořit do vroucí vody a následně ochladit).

TIP na rychlou večeři

Pokud máte málo času a nechcete vytahovat zbytečně moc nádobí, máme pro vás tip na rychlou a chutnou večeři. Očištěné hlavičky hlívy položte na pečící papír na pekáči, lupínky nahoru. Trochu je osolte a opepřete, nebo použijte grilovací koření. Nakonec je zakápněte trochou olivového oleje a dejte zapéct do trouby předehřáté na 180 stupňů asi na 15 minut. Můžete si je dát jen tak samotné, nebo třeba s bramborami. Výtečná je i hlíva osmažená na másle s nasekaným česnekem a zázvorem, která skvěle chutná na topince.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)