Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zdraví pod lupou: Rozprouděte zpomalený metabolismus

Publikováno: 30.3.2021
Zdraví pod lupou: Rozprouděte zpomalený metabolismus

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Přemýšlíte, že možná nemůžete zhubnout kvůli pomalému metabolismu? Zkuste se zaměřit hlavně na to, jak se stravujete. Jak náš metabolismus vlastně funguje?

Metabolismus nám umožňuje zpracovávat cukry, tuky a bílkoviny – tedy hlavní složky potravy. Pokud je metabolismus zpomalený, jednoduše řečeno pomaleji trávíme potravu a hůře z ní získáváme nezbytné živiny.

Důsledky pomalého metabolismu

V první řadě máme problémy zhubnout. Daleko vážnější je ale fakt, že kvůli menšímu vstřebávání živin ochuzujeme své zdraví. Může to vést k únavě, špatné imunitě, nebo se to projeví na kvalitě vlasů a nehtů.

Co je to bazální metabolismus?

Je dobré o něm něco málo vědět, pokud se snažíte zhubnout. Bazální metabolismus (BMR) nám říká, kolik kalorií z potravy spálíme během klidového stavu – tedy pokud se vůbec nehýbeme. Je jasné, že úplně bez příjmu kalorií být nemůžeme, protože nám dávají energii. Bazální metabolismus může fungovat jako bod, od kterého se odrazíme. Pokud chceme jíst více kalorií, musíme přidat více pohybu.

Metabolismus nezrychlí vynechání snídaní, ani módní diety

Neustále přicházejí nové vlny výživových směrů, diety, které frčí na sociálních sítích, a na ně se nabalují i nejrůznější přípravky a doplňky stravy. Ty se pyšní hesly jako spalovač tuků, jenže v praxi jde hlavně o marketing, nikoli o reálný efekt. Jestli vás zaujala dieta, která vyzývá k vyřazení nějaké skupiny potravin, zakazuje přílohy, nebo má dokonce dny, kdy byste neměli jíst vůbec, zpozorněte. Dlouhodobě totiž nebude udržitelná a metabolismus spíše naruší, než zrychlí.

Jak zrychlit metabolismus pomocí jídelníčku?

Tím nejjednodušším trikem je pravidelný režim. Snažte se se jíst snídaně, obědy, večeře a svačinky každý den ve stejný čas. Vyvarujte se tomu, že nestihnete oběd a odpoledne vyjíte ledničku. Dejte si záležet hlavně na skladbě jídelníčku – měl by být vyvážený a obsahovat rozumný poměr cukrů, tuků a bílkovin (pozn. Znáte pojem zdravý talíř?). Pestrý by měl být jídelníček v druzích zeleniny. Rovnoměrné by měly být i jednotlivé porce. I když vám některé jídlo nesmírně chutná, nepřejídejte se. Zkrátka, jezte dopolosyta.

A jak je to se sportem?

Pohyb vám pomůže zrychlit metabolismus ze všeho nejvíc. Dává to smysl – pokud jen ležíte, „leží“ i váš organismus, látková výměna je líná, a celé tělo tak nějak zpomalené. Nemůžete po něm chtít, aby dobře spalovalo. Naopak pohyb rozproudí krev a nastartuje všechny procesy v těle. Cesta, jak zrychlit metabolismus, spočívá ve zrychlení svého těla.

Jak zrychlit metabolismus? Určitě řešte příčinu a nespoléhejte na kávu nebo doplňky stravy, které obvykle dávají jen falešný pocit. Kvalitní jídelníček, čas na jídlo a sport totiž nejsou jen klíčem k fungujícímu metabolismu, ale celkovému zdraví!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)