Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pryč s nežádoucími vodními zásobami v těle

Publikováno: 18.9.2019

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Nadměrné zavodnění organismu, které se projeví otoky nebo třeba přibíráním na váze, není nic příjemného. Někdy za něj může nemoc, jindy ale jen špatný životní styl. Jste zdravá a máte pocit, že vaše tělo zadržuje víc vody, než by mělo? Vyzkoušejte pár tipů na odvodnění.

Než se začnete samoléčit, určitě zjistěte, jestli jste opravdu v dobré kondici. Otoky nohou, nafouklé břicho a celkový pocit těžkosti totiž mohou být způsobeny vysokým krevním tlakem, onemocněním srdce nebo plic, obezitou, signalizují také problémy s játry či s ledvinami nebo poruchy lymfatického systému. Za spoustou vody navíc v těle někdy může i užívání určitých léků, včetně hormonální antikoncepce.

 Jestliže všechny závažné zdravotní příčiny zavodnění vyloučíte, nezbývá, než se zaměřit na životní styl. Příčinou může být sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu, minimální pitný režim, jídelníček plný soli či nadměrná spotřeba alkoholu. Zamyslete se, jestli tohle není váš případ. A pokud ano, vytáhněte proti nadbytečné vodě do boje.

 1. Hýbejte se

Bez pravidelného pohybu lymfatický systém, který v tkáních sbírá tkáňovu tekutinu-lymfu, nenastartujete! Vhodné je začít postupně a nepřepálit začátek. Vyzkoušejte delší procházky, běh, skákání na trampolíně neboli jumping či klasické posilování s osobním trenérem. Lymfa se pohybuje na základě stahů svalů, a to znamená, že ty musejí pracovat, aby se tělo nezavodňovalo.

2. Pořádně pijte

Naše tělo je přibližně ze 70% tvořeno vodou. Když příjem tekutin snížíte, tělo si vodu zadrží na horší časy. Každý den tedy vypijte 2-3 litry neperlivé čisté vody.  Počítejte, že byste měli vypít 0,3 litru vody na každých 10 kilo vaší hmotnosti. Při váze 60 kilogramů je doporučeno vypít 1,8 litru vody a při hmotnosti 82 kg až 2,5 litru vody. Samozřejmě záleží i na dalších okolnostech jako je fyzická aktivita nebo aktuální stav organismu.

3. Vyvarujte se alkoholu

Prosecco, víno, pivo a jakýkoliv jiný alkohol není kamarád s fungováním lymfy. Proto se mnohdy ráno po večírku cítíte natekle, zavodněně a těžce. Při pravidelné konzumaci alkoholu se zpomaluje  metabolismus a tělo otéká. Proto zdravý životní styl nejde ruku v ruce se skleničkou.

5. Stravujte se zdravě

Ne nadarmo se říká, že jsme to, co jíme. Proto jestli potřebujete nastartovat lymfu, měli byste se vyhnout smaženým jídlům, bílé mouce, uzeninám a hlavně cukru. S čistým svědomím si ale můžete dopřát pravidelné porce ovoce a zeleniny, pohanku, jáhly, rýži (ideálně neloupanou), bulgur či maso.

6. Vsaďte na bylinky

Správné hospodaření s vodou v těle podpoří některé bylinky. Známé jsou kopřiva a bříza (používají se zejména na jarní detoxikaci), které pomáhají udržovat normální funkci močových cest (jsou močopudné) a příznivě působí na činnost ledvin. Podobné účinky má i jalovec obecný, stejně jako petržel zahradní. Bylinka truskavec stimuluje vylučování vody močovým systémem, pomáhá eliminovat škodlivé bakterie z močových cest. Ibišek napomáhá vylučování vody z organismu, příznivě působí na činnost močového traktu. Měsíček podporuje střevní a jaterní funkci. Svízel pomáhá udržovat normální lymfatický oběh, přispívá k pročištění těla. Lopuch podporuje vylučování vody z těla, přispívá k čištění krve. Přeslička posiluje pevnost a pružnost cév, podporuje vylučovací funkci ledvin. Pozor na přesličku, pokud máte problémy se štítnou žlázu, působí totiž i hormonálně.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)