Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Proč jsme na jaře unavení? A co s tím?

Publikováno: 14.3.2019

Zdenka Jeníčková

redaktorka

Více o autorovi

Tolik jste se těšili, až si zase letos prvně vyrazíte na zahrádku porýpat se v hlíně, nebo aspoň na pořádnou procházku, ale teď máte pocit, že vám jarní sluníčko vysává sílu, místo toho, aby vás dobíjelo? Nejste sami. Podobně se v této době cítí většina lidí. Nic si z toho nedělejte, ta prapodivná slabost a apatie brzy přejdou. Ostatně, můžete tomu napomoct i vy sami...

Důvod toho, proč je vám pod psa, i když všechno kolem vesele raší a kvete, je zcela prostý. Během zimních měsíců strádalo tělo nedostatkem slunečního světla, chladným počasím, ale i nadbytkem kaloricky vydatné stravy (jenom si vzpomeňte na Vánoce), omezeným přísunem vitaminů a také vysedáváním doma v teple. Kvůli tomu se v něm poté hromadily různé škodliviny. Co udělat pro to, abyste byli zase co nejdřív ve formě?

Do stravy zařaďte probiotika

V první řadě odlehčete jídelníček. Svíčkové „se šesti“ už dávno odzvonilo, stejně jako vydatným masovým pokrmům či hustým polévkám. Přidejte hodně čerstvého ovoce a zeleniny, potraviny bohaté na vlákninu (celozrnné pečivo, pohanka, divoká rýže, ovesné vločky, ořechy atd.) a každý den vypijte 2–3 litry čisté neperlivé vody. Do stravy zařaďte také probiotika – živé mikroorganismy, které osidlují střevní mikroflóru. Víte, že právě stav našich střev rozhoduje z velké části o tom, jak se cítíme? Vědci mluví v této souvislosti o střevech jako o „druhém mozku“. Probiotika můžete doplnit běžnou stravou (jogurt, kefír, kysané zelí, tempeh, miso, kombucha, kimchi, tradiční podmáslí) nebo pomocí potravinových doplňků. Probiotika navíc pomohou i s posílením imunity, která může být po zimních a podzimních rýmičkách či antibioticích (někdy opakovaných) oslabena.

Nadopujte organismus vitaminy

Chybějící energii získáte také díky vitaminům, především vitaminu C a B-vitaminům – opět nejlépe v přirozené podobě (na pilulky raději zapomeňte). Vitamin C se nachází v citrusových plodech, šípkách, rakytníku, jahodách, černém rybízu, červené paprice, zelí, rajčatech, brokolici, růžičkové kapustě a naklíčených semínkách. Výborným zdrojem vitaminů B jsou pivovarské kvasnice, ovesné vločky, celozrnný chléb a pečivo, luštěniny, obiloviny, listová zelenina, ořechy, játra, vejce, mléko a mléčné výrobky.

Oddávejte se jarním paprskům

Jak nejčastěji můžete, nastavujte svou tvář slunci. V hřejivých paprscích vstoupí do vašeho těla i vitamin D,  který se vytváří v pokožce působením slunečního svitu. Kromě toho podpoříte tvorbu serotoninu, kterému se přezdívá hormon spokojenosti. Je-li ho málo, mohou se objevit tendence k depresivním stavům. Vitamin D najdete v mléčných výrobcích, vejcích, játrech a mořských rybách (nejlepší jsou sardinky, tuňák a losos). Jako skvělou vzpruhu pro lepší náladu, pevnější kosti a nebo imunitu můžete zvolit i kvalitní doplňky stravy (vitamín D je vhodné podpořit i vitamínem K - účinnost se vzájemně zvyšuje).

Nechte se naložit do teplého medu

Pročistit si tělo a zbavit se únavy můžete i díky masážím. Pro začátek jarního období je ideální ruční lymfodrenáž, při které vám masér rozproudí zlenivělou lymfu – ta, jak známo, odvádí z těla škodliviny. Velmi vhodná je také masáž teplým tekutým medem. Tato voňavá a nesmírně ozdravná procedura účinně uvolňuje z těla toxiny a má neuvěřitelně pozitivní dopad na psychiku.

Využijte sílu očistných bylinek

K očistě můžete využít i celou řadu vynikajících bylinek, jako je yucca („zázrak“ z indiánské lékárničky), ostropestřec mariánský, bříza bělokorá, pýr plazivý, svízel syřišťový, řebříček obecný, zázvor, heřmánek římský a další. Kompletní detoxikaci účinně podpoříte také chlorellou (sladkovodní řasa, která má schopnost navázat na sebe těžké kovy a odvést je z těla).

Zbavte se povlaku na jazyku

Bílý nebo nažloutlý povlak na jazyku svědčí o tom, že se vám v těle přemnožily kvasinky. Jedním z typických příznaků  je právě únava. Co s tím? V první řadě vynechte sladkosti, výrobky z bílé mouky, alkohol, ocet, plísňové sýry, salámy, bílou rýži a těstoviny. Povlak z jazyka pravidelně odstraňujte speciální škrabkou (koupíte v lékárně či drogerii), a to každé ráno a večer. Nemáte škrabku? Postačí i obyčejná lžíce, kterou byste však měli používat pouze k těmto účelům. Jak na to? Jazyk nejdřív jemně očistěte škrabkou a potom si do úst vložte polévkovou lžíci olivového nebo slunečnicového oleje. Ústa pevně zavřete a olej v nich pomalu převalujte. Nasávejte ho a „kousejte“. Během několika minut pocítíte, že zhoustl. To je známka toho, že do sebe vstřebal nežádoucí toxiny. Asi po 5 minutách olej vyplivněte. Pozor! V žádném případě ho nepolykejte!

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)