Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Alkoholový detox aneb Suchej únor je tu!

Publikováno: 30.1.2021
Alkoholový detox aneb Suchej únor je tu!

Marie Cicvárek Fléglová

Redaktorka

Více o autorovi

Po svátcích a oslavách konce roku nastává čas předsevzetí, nových začátků a detoxů. Oblíbená akce Suchej únor, která nabádá k měsíční abstinenci alkoholu, pomalu, ale jistě klepe na dveře. Proč se této oblíbené neřesti alespoň na chvíli vzdát?

Alkohol je pro mnoho lidí berličkou, jak vypnout, navodit si dobrou náladu, zvednout si sebevědomí nebo si k něčemu dodat odvahu. Důvodů, proč se pustit do akce Suchej únor může být hned několik. Váháte? Tady máte několik „alkofaktů“, která vás k detoxu možná namotivují.

  • Popíjení alkoholu je náš národní sport.
  • Průměrný Čech vypije za rok 14,4 l čistého lihu. Víc zvládnou jen v Litvě a Moldavsku.
  • Společenské náklady nadměrného pití se odhadují na 56 mld. Kč ročně. 
  • Za hranou rizikového pití se u nás pohybuje přes 1 000 000 lidí. To je zhruba každý 7. dospělák, kterého potkáte na ulici, v baru, nebo v tramvaji.
  • 1 gram tuku = 9 kcal. 1 gram alkoholu = 7 kcal.

Pusťte se do Suchého února!

Proč se pustit do této výzvy? Nemusíte být notorický alkoholik, stačí, že si tu a tam rádi dáte skleničku. Nepít alkohol ale znamená čistou hlavu, lepší spánek, pár kilogramů dolů, více energie nebo třeba ušetření peněz.

  1. Ve dvou se to lépe táhne

Mít kamaráda, který vždycky ochotně přispěchá na pomoc, se hodí kdykoli. Během Suchýho února obzvlášť. Pokud se rozhodnete vydržet měsíc bez alkoholu, je ideální mít parťáka, který do toho půjde s vámi. Můžete se vzájemně podporovat, trávit společně čas a volat si v krizových chvílích.

  1. Zábava zůstane

Nepít neznamená nudit se. Vídat se s přáteli, pořádat společné večeře nebo se podívat na film bez skleničky vína, to vše lze dělat a na zábavě to rozhodně nemusí ubrat. Naopak. Takový večírek bez ranní kocoviny a „okna“, to stojí za to.

  1. Těšte se na zážitky

Bez propařených večerů a kocovinových rán vám zbude spousta času na věci, ke kterým se jindy nedostanete. Naplánujte si výlety a návštěvy, které jste chtěli už dávno podniknout. Bez alkoholu budete i méně unavení, proto energii využijte třeba na sport nebo učení se novým věcem.

  1. Říct ne je v pořádku!

Nemá smysl vymýšlet výmluvy, nejjednodušší je jít s pravdou ven. Nemusíte zrovna „evangelizovat“ alkoholický detox, stačí, když půjdete příkladem a budete inspirací. A to i za cenu, že si něco vyslechnete. Ale koneckonců – stojí vám za to přemlouvat lidi, co se vám vysmějí, že začnete běhat, chcete změnit práci nebo třeba že se učíte nový jazyk? Lidi, kterým na vás záleží, vaši abstinenci buď s respektem přijmou, nebo se možná se zájmem zeptají na benefity „sušení“ a dokonce se rozhodnou vás podpořit. 

  1. Odměňte se

Předem si řekněte, jak se odměníte, pokud měsíc bez alkoholu zvládnete. Samozřejmě by to neměla být kalba do němoty, ale spíš dárek, který pořídíte sami sobě. Může to být třeba sportovní vybavení, lístky na koncert nebo šperk. Prostě něco, co si tak často nedopřejete a udělá vám to radost. Můžete si to pořídit z peněz, které jste ten měsíc neutratili za alkohol.

Více informací a tipů, jak zvládnout Suchej únor najdete na suchejunor.cz.

Pitím alkoholu se pouštíte na velmi tenký led. Dáte si občas skleničku s přáteli? A zůstane jen u jedné, nebo je jich víc, a vlastně u toho kamarádi ani být nemusí? Dokážete rozpoznat hranici ještě rozumného pití alkoholu od závislosti? Možná vám v tom pomůže náš předchozí článek Závislost na alkoholu rozpoznejte včas.

Zdroj fotografií v tomto článku. Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)