Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zdravá strava? Vpusťte do svého jídelníčku nové potraviny

Publikováno: 27.5.2020
Zdravá strava? Vpusťte do svého jídelníčku nové potraviny

Marie Cicvárek Fléglová

Redaktorka

Více o autorovi

Jaro je symbolem nových začátků. Zkuste letos zkusit nějaké novinky také ve vaší kuchyni. Vězte, že zdravá strava rozhodně nemusí být nudná, náročná na přípravu nebo bez chuti. Právě naopak.

Zdravá strava: Exotika na talíři

Přemýšlíte o tom, čím zpestřit grilované nebo upečené maso? Vsaďte na plantains neboli zelené banány na vaření, které pokrmu dodají exotickou chuť. Tyto banány můžete restovat, smažit nebo péct, osolit nebo přelít omáčkou a delikatesa je rázem na světe. A co víc, z plantains si můžete vyrobit i domácí chipsy.

Další exotikou je papája. Plod, který je bohatý na vitaminy A, B, vápník a železo, neobsahuje žádný cholesterol a je přírodním antioxidantem. Oživte její specifickou sladkou chutí vaše ranní smootihie, ozdobte s ní oblíbený dezert nebo ho vmíchejte do lehkého zeleninového salátu.

Zdravá strava: Ráno na talíři

Také po ránu „točíte“ stále stejné menu? Do své oblíbené ovesné kaše příště místo banánu nakrájejte švestky. Vašemu tělu dodají například draslík, vápník, hořčík, pektin a zejména potřebnou vlákninu. Švestky pozitivně působí na trávicí trakt (rychleji vyloučíte z těla toxiny), ulevují od příznaků revmatismu, podporují nervovou soustavu a také chrání srdce a cévy. Do ranní kaše můžete přimíchat i hrst ořechů, díky čemuž získáte další prospěšné látky.

Pokud si k snídani občas dopřejete palačinky, zkuste je tentokrát zalít čekankovým sirupem. Tento malý zázrak vyniká mimořádně vysokým obsahem prospěšné vlákniny a velmi nízkým glykemickým indexem. Neobsahuje lepek, laktózu, konzervanty ani aromata a má pozitivní vliv na střevní mikroflóru.

Zdravá dietní jídla: Tak trochu jiné sladkosti

Honí vás mlsná, ale víte, že byste před plavkovou sezonou spíše měli vsadit na zdravá dietní jídla? V tom případě poznejte chuť karobu. Jedná se o luštěninu z rohovníku obecného, někdy nazývaný též Svatojánský chléb. Seženete ho nejčastěji v podobě prášku, anebo přímo v hotovém dezertu. Karob je hypoalergenní, podobá se kakau a neobsahuje lepek. Karob je výhodný svým nízkým obsahem tuků, na druhou stranu má vysoký obsah jednoduchých sacharidů, a tak raději všeho s mírou. Je bohatým zdrojem vlákniny, podporuje trávení a uklidňuje žaludeční sliznici.

Pokud se ale své mlsání snažíte opravdu udržet na uzdě, zařaďte do svého jídelníčku skořici. Posypejte s ní vaši kávu, nakrájené kousky ovoce nebo ji vmíchejte do kaše k snídani. Skořici se připisuje příznivý vliv na hladinu cukru v krvi (je proto vhodná i pro diabetiky), povzbuzuje trávení, ulevuje při nevolnostech a podporuje činnost mozku.

Zdravá strava: Dokonalá tečka

Kečup, majonéza nebo hořčice. Tyto omáčky známe všichni. Co však dodat našim pokrmům opravdu dokonalou tečku, beze strachu, že jimi „zkazíte“ zdravé jídlo. Místo výše zmíněných ochucovadel zařaďte (téměř) ke každému jídlu raději pesto nebo ajvar. Omáčky, které jsou zdravé, chutné, trochu exotické, a navíc skvěle chutnají. Můžete je přidat k ranním volským okům, pečeným bramborám, k masu nebo třeba zelenině.

Zdravé jídlo: Pesto

Pesto je omáčka pocházející z Ligurie v severní Itálii a podle tradičního receptu je v pestu hlavní ingrediencí bazalka, česnek, parmezán, piniové oříšky a olivový olej. Seženete jej ale také v červené variantě, kde jsou sušená rajčata. Vynikající variantou je také pesto z medvědího česneku.

Zdravé jídlo: Ajvar

Tuto srbskou dobrotu z červených paprik miluje celý Balkán a vsadíme se, že i vy si ji zamilujete na první ochutnání. Příprava této čalamády sice sebere dost času, ale výsledek stojí za to. Ajvar je plný vitaminů, vynikajících ingrediencí a díky své specifické chuti se stane dokonalou tečkou každého jídla.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)