Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pět obědů bez lepku

Publikováno: 10.2.2018
Pět obědů bez lepku

Michaela Michalcová

redaktorka

Více o autorovi

Se změnou stravovacích návyků i kvality surovin roste množství lidí, kteří jsou alergičtí nebo přecitlivělí na určité potravinové složky. Jednou z takových složek je lepek neboli gluten. Pakliže mezi ně patříte i vy, vyzkoušejte několik našich tipů na dobré obědy.

Rýže

Rýže je jednou z nejuniverzálnějších potravin na světě. Je dokonalou společnicí pro všechny druhy masa, hodí se i k zelenině, luštěninám nebo různým druhům ovoce, ořechům a dokonce i semínkům. Doby, kdy obchodům kralovala jen rýže ve varných sáčcích, jsou naštěstí už dávno pryč. Dnes můžeme experimentovat například s rýží basmati, jemnou jasmínovou, divokou indiánskou nebo kulatozrnnou rýží. Samostatnou kapitolou je i speciální sushi rýže, která má více škrobu než jiné druhy, a proto lépe drží požadovaný tvar.

Khičrí (indický pročišťující pokrm)

Na oleji nebo přepuštěném másle, do kterého přidáme podle chuti římský kmín, černou hořčici, kurkumu a koriandr (případně hotovou kořenicí směs Garam masala), osmažíme na kostky nakrájenou cibuli. Přidáme propláchnutou červenou čočku a kulatozrnou rýži v poměru 1:1. Krátce osmažíme a zalijeme vodou. Za občasného míchání, případně přilévání vody, vaříme do měkka. Podáváme se směsí zeleniny, citronem, čerstvým koriandrem nebo opraženým kokosem.

Brambory

Nenápadné hlízy jsou další přirozeně bezlepková potravina, která je navíc nabitá vitamíny (A, B, C) i širokým spektrem minerálů (vápníkem, hořčíkem, draslíkem nebo zinkem). Nejšetrnějším způsobem, jak zachovat co nejvíce cenných látek, je vaření ve slupce nebo pečení.

Lehký bramborový salát Romana Pauluse

Ve slupce uvaříme půl kila salátových brambor, oloupeme je a ještě teplé nakrájíme na kolečka. Přidáme 50 ml rostlinného oleje, 100g červené cibule, 30g plnotučné hořčice, pepř a sůl a zalijeme 200 ml silného kuřecího vývaru. Salát nemá být moc hutný, ale spíše řídký. Podáváme například k pečené rybě s citronem.

Batáty

Jsou příbuzné bramborám, avšak jejich chuť je ale mnohem výraznější. Mají také vyšší glykemický index a celkově vyšší obsah kalorií. Stejně jako brambory jsou plné vitaminů a minerálů. Za všechny jmenujeme vitamin A, který je zodpovědný za zdravé oči a pružnou pokožku. Batátům sluší jednoduchá úprava, která dá vyniknout jejich specifické sladké chuti.

Pečené batáty

Předehřejeme troubu na 180 stupňů. Omyjeme 4 batáty, oloupeme a nakrájíme na klínky. V míse promícháme s jednou chilli papričkou (nakrájenou nadrobno a zbavenou semínek), třemi lžícemi sezamu, lžící medu, 150 ml bílého suchého vína a čtyřmi snítkami tymiánu. Důkladně osolíme a opepříme, pečeme 25 minut. Podáváme například s pečeným masem.

Pohanka

Tradiční tuzemská obilovina je bohatou zásobárnou rutinu, díky kterému prospívá všem, kteří mají problémy s cévním systémem nebo jsou přetížení po stránce psychické i fyzické. Z hlediska makrobiotiky patří mezi přirozeně zahřívací potraviny, proto je právě teď v zimě ideální čas na to, abychom ji zařadili do jídelníčku. Sluší jí příprava na sladko (ve formě snídaňových nákypů a kaší), slaná varianta překvapí jako netradiční příloha nebo vegetariánské jídlo.

Valašský kontrabáš podle Florentýny

Uvaříme 200 gramů pohanky. V pánvi opečeme na oleji 250 g uzeného masa, větší cibuli a 4 stroužky česneku. Předehřejeme troubu na 200 stupňů, zatímco se vaří pohanka, oloupeme kilo brambor a jednu větší mrkev, nakrájíme na malé kousky a uvaříme do měkka. Uvařenou mrkev přidáme k uzenému masu, brambory slijeme a nahrubo rozšťoucháme. Vařenou pohanku, směs s masem i brambory smícháme dohromady a nasypeme do zapékací misky, posypeme výrazným sýrem (čedarem nebo brynzou) a zapékáme 20 minut. Podáváme s kysaným zelím nebo kyselými okurkami.

Grilovaná zelenina

Jestli hledáte nekomplikovanou přílohu bez lepku, kterou si můžete dát s klidem i jako hlavní jídlo, sáhněte po zelenině. Zeleninové špízy jsou univerzální a budou chutnat pokaždé jinak – jednou použijete jako základ červenou řepu s kozím sýrem, jindy cuketu a rajčata s čerstvou bazalkou, fantazii se meze nekladou. Zeleninovým špízům sluší jakékoli maso, ale i tofu, tempeh nebo žampiony.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)