Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pistácie oslní barvou, ale i živinami

Publikováno: 26.3.2020
Pistácie oslní barvou, ale i živinami

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Nazelenalé chutné plody zná jistě téměř každý z nás. Málokdo ale ví, jak cenné látky obsahují pro naše zdraví. Zařaďte je do svého jídelníčku častěji. A jak na to vám poradíme v článku.

Kde se u nás vzaly?

Pistácie pravá, neboli řečík pistáciový, je velký keř, který zhruba až po pěti či osmi letech začne plodit trsy oříšků – pistácií. Svou domovinu mají ve střední a západní Asii, odkud se rozšířily do zbytku světa. Daří se jim především v suchém a teplém podnebí. Je tak zřejmé, že k nám se dovážejí. Když jsou plody zralé, podélně pukají. A čím jsou oříšky zelenější, tím jsou i kvalitnější. Dají se konzumovat syrové, pražené, ale přidávají se i do různých pokrmů, kterým často propůjčují svou barvu. Kromě dezertů se ale hodí i na maso či k slaným pochoutkám.  

Požehnání pro zdraví

Pod svou tvrdou skořápkou skrývají pistácie hotové poklady. Jsou bohaté na vitamíny (B6, B3, C, E), ale i minerální látky (mangan, hořčík, železo, selen, měď a zinek). Neopomenout je potřeba i vysoký podíl vlákniny a bílkovin. Jsou skvělým zdrojem potřebných aminokyselin, ale i antioxidantů, které nám pomáhají v boji se stárnutím a rakovinným bujením. Pokud se děsíte toho, že jsou pistácie obdobně jako všechny oříšky velmi kalorické, může vás uklidnit, že mají zhruba jen kolem 500 kalorií na 100 gramů. To není ve srovnání s ostatními oříšky tak hrozné.

Nejlepší je prevence

Pravidelná konzumace pistácií pomáhá v prevenci řady onemocnění a chorob. Snižuje vysoký krevní tlak, cholesterol, ale i hladinu cukru v krvi. Díky vysokému obsahu vlákniny podporují funkci střev, ale pozitivní vliv mají i na zdraví našich očí či kůže. Dodají potřebnou energii nejen našemu tělu, ale i mozku. Navíc fungují i jako prevence rakoviny.

Pochutnejte si na pistáciových sušenkách

Kdo z nás by občas neměl chuť na něco sladkého. Jestliže se ale snažíte mlsat alespoň trochu zdravě, můžete zkusit tyto sušenky, které jsou bez mouky. Jsou lehké nejen do žaludku, ale i na přípravu.

Ingredience:

  • 200 gramů nesolených oloupaných pistácií,
  • 100 gramů mletých mandlí,
  • 100 gramů moučkového cukru,
  • bílky ze dvou vajíček

Postup:

Pistácie rozemelte pomocí mixéru (raději více najemno). Poté je rozdělte na dvě části. Do první z nich přimíchejte cukr, mandle a bílky. Měla by se vám vytvořit jemná hmota. Tu vytvarujte pomocí lžiček v hrudky, které pak obalíte ve zbylých rozmixovaných pistáciích. Poté pokladete na pečící papír a pečete v předehřáté troubě na 170 stupňů zhruba 10 až 15 minut. Sušenky by měly na povrchu jemně zezlátnout. Po upečení je nechte vychladnout a můžete podávat.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)