Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Odlehčete s létem jídelníček

Publikováno: 4.7.2021
Odlehčete s létem jídelníček

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Jaké potraviny jsou v horkých dnech rizikové, a na čem si naopak nejvíc smlsnete? Sepsali jsme pár tipů, které vám pomohou upravit letní jídelníček tak, aby vám nebylo těžko, a zároveň jste nemuseli trávit hodiny u sporáku.

V létě jezte léto!

Ty pravé letní recepty nechutnají v jinou roční dobu tak dobře. Smaženice, koprovka s novými bramborami, rebarborový koláč nebo omáčka na lívance z čerstvých borůvek vám prostě připomenou dětství. A faktem je, že potraviny, jejichž sezóna zrovna probíhá, jsou v této době nejen nejchutnější, ale obvykle i levné, nebo dokonce zadarmo. Určitě si je uchovejte i na zimu, ale na maximum si je užijte právě v létě. Třeba ovocné knedlíky, které můžete naplnit čímkoli, a recept zvládne i nešika.

Rozmíchejte 1 tvaroh a 1 vajíčko. Těsto osolte, a zahustěte ho krupičkou a strouhankou půl na půl. Trik je v tom, že těsto na ovocné knedlíky necháte alespoň hodinu odpočívat v lednici. Krupička vstřebá tekutinu, a těsto se zahustí. Proto není dobré přehnat to s velkým množstvím krupice a strouhanky hned na začátku – v případě potřeby jdou vždycky přidat.

Knedlíky tvarujte navlhčenýma rukama – těsto se nebude lepit. Vařte klasickým způsobem, dokud knedlíky nevyplavou na hladinu.

Na co určitě nesmíte zapomenout, je přepuštěné máslo a štědrá dávka strouhaného tvarohu. Aby to nebylo vždy stejné, můžete ovocné knedlíky ozvláštnit strouhaným tvarohem, strouhankou opraženou na másle, skořicí, měkkým tvarohem a ve sváteční den i šlehačkou. Knedlíky s letními jablíčky jsou vynikající i posypané kakaem.

Další  varianty ovocných knedlíků najde v článku Jahodové knedlíky. 3 recepty na jednom místě.

Vyzkoušejte studené polévky

Je v nich samá zelenina, takže jsou zdravé, zasytí a osvěží. Tradiční gazpacho je z rajčat a paprik, ale milovníci okurek si smlsnou na polévce tarator. Ta se vzdáleně podobá tzatzikům. Studenou polévku můžete jíst s pečivem, abyste nahradili hlavní jídlo.

Pozor na cukr v ovoci

Pokud si hlídáte štíhlou linii, nepřehánějte to se sladkým ovocem. Vychlazený meloun je dobrota, po které často sáhneme kvůli zahnání žízně, ale do diety se zrovna nehodí. Zkuste ho nahradit jiným, méně sladkým ovocem – i to chutná z ledničky (nebo z mrazáku) výborně.

Ovoce zkuste přidat i do salátu. Na první pohled to zní zvláštně, ale třeba takové jahody se skvěle hodí do zeleninového salátu s balkánským sýrem.

Majonéza a jídlo ze stánku si žádá opatrnost

Teplé počasí výrazně urychluje proces kažení všech potravin. Ve stáncích bývá občas složité uchovávat všechno v lednici a za správných hygienických podmínek. Pozorně si před konzumací jídla prohlédněte, jak vypadají pokrmy z masa, vajíček a mléčných produktů. U těch hrozí zkažení nejvíc. Vyhněte se ale také nevábně vypadající zelenině. Zkazit se může být dokonce i zmrzlina, mnohdy obsahuje kromě smetany i vajíčka.

Nezapomínejte pít

Obyčejná voda bez bublinek a bez příchuti je pro zdraví to nejlepší. V létě jsme schopni vypotit i několik litrů tekutiny denně a tento deficit je důležité nahradit. Pokud si dopřejete hodně kávy, pijte ještě o to víc. Káva je močopudná, takže kolik jí vypijeme, o tolik víc vody bychom měli přijmout. Místo sirupu zkuste vodu ochutit rozmačkaným ovocem nebo bylinkami. K zahnání žízně jsou skvělé i slabé bylinkové nebo ovocné čaje. Černý je podobný kávě – také odvodňuje.

Byla by škoda výrazně se během prázdnin a dovolených omezovat v jídle. Taková grilovačka k létu prostě patří, ale zkuste si zachovat zdravý rozum. Nepřejídejte se a ke grilovaným dobrotám si dejte zdravější salát. Alkoholem se nemusíte opít – po jedné skleničce přesedlejte na méně sladkou domácí limonádu a uvidíte, že si zpětně nebudete muset nic vyčítat!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)