Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Co chutná ledvinám? Určitě nic extra slaného.

Publikováno: 23.10.2018

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Ledviny, jakožto důležitá část vylučovacího ústrojí, mají za úkol čistit krev. To, co je poškozuje a co jim znemožní tuto funkci dobře vykonávat, je často vysoký krevní tlak. A právě na jeho vzniku má velký podíl nadměrná konzumace soli. Dlouhodobá hypertenze způsobí takové změny v ledvinách, že v nejhorších případech přestávají úplně fungovat a člověk je odsouzen k dialýze.

Zničit si ledviny přesoleným jídelníčkem je asi to poslední, po čem by někdo toužil. Jak se tomu tedy vyhnout? Není to úplně jednoduché, protože jsme na hodně slanou chuť dost zvyklí. V České republice je spotřeba soli na osobu a rok zhruba 5,7 kilogramu, což odpovídá dennímu příjmu 15, 6 gramů. Doporučená denní dávka soli je ale pro dospělou osobu jen 6 gramů na den.

Čokoláda, tajný zdroj soli

Nějakou sůl, která nám dodává do organismu sodík, určitě potřebujeme, takže úplně ji z jídelníčku vytěsnit ani nemůžeme. Ale je dobré vědět, že jí konzumujeme moc a začít přemýšlet při výběru surovin, z nichž vaříme. Jak upozorňují odborníci, mezi zdroje sodíku patří i potraviny, které jíme zcela běžně a byla by velká chyba je z jídelníčku izolovat. Řeč je třeba o celozrnném pečivu, sýrech či o kvalitní šunce. Pamatujte, že sůl obsahují a započítávejte jejich podíl při hodnocení celkového příjmu. A pozor – víte, že sůl je běžně přidávaná i do takových potravin, jako jsou ochucovadla, marinády, sušenky nebo dokonce čokoláda?

Každá špetka se počítá

Zásady ochrany ledvin správným, nepřesoleným jídelníčkem popisuje nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy: „Nedosolovat již hotové pokrmy, protože špetky soli mohou představovat množství až jeden gram. Při přípravě pokrmů příliš nesolit a chuť zvýraznit raději bylinkami. Omezit spotřebu potravin, které mají v názvu slané nebo solené. Vyhýbat se kořenícím a dochucovacím směsím, kde sůl může tvořit až polovinu obsahu, někdy i více. Všímat si údajů o obsahu soli na obalech potravin a vybrat tu potravinu z dané kategorie, která má nejnižší obsah soli. A mezit spotřebu uzenin.“

Voda jako základ

Pro správné fungování ledvin je samozřejmě důležitý celkově zdravý životní styl. Nesvědčí jim přejídání, díky němuž vzniká nejen obezita, ale také diebates 2. typu a už zmíněná hypertenze.  Všechny tyto choroby ledviny nesmírně zatěžují. Kromě kvalitního jídla je pro ledviny přímo pohlazením dostatečný, nikoliv ale nadměrný pitný režim, jehož základem je neochucená voda. Platí také, že kouření je pro ledviny jako pro každý jiný orgán devastující a že alkohol je třeba konzumovat jen v rozumné míře.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)