To, že si někdo s někým nesedne, je úplně normální. Jak mezi dospělými, tak mezi dětmi a stejně i v případě učitele a žáka. Fakt, že nám někdo není sympatický, by však v žádném případě neměl ovlivnit naši vzájemnou komunikaci, nebo vyvolat neopodstatněnou předpojatost. Pokud se na celou věc podíváte střízlivýma očima a odoláte pokušení „vlítnout do školy a pořádně tam všechny srovnat“, ve většině případů máte reálnou šanci dospět k uspokojivému řešení.
„Syn má od začátku roku už sedm poznámek. A všechny od tělocvikářky. Když jsme se ho ptali na důvod, jenom krčil rameny. Prý ho neustále bezdůvodně okřikuje, a když se při hodině něco semele, podá si ho jako prvního. I když v dané situaci třeba vůbec nefiguroval,“ říká paní Eva, matka dvanáctiletého Jirky. „Myslím, že syn se chová úplně normálně, nikdy jsme s ním neměli žádné problémy. Až teď, co dostali tu novou mladou tělocvikářku. Myslím, že kámen úrazu je právě v její nezkušenosti. Byli jsme se s manželem podívat na její hodinu, když ještě v říjnu cvičili venku na hřišti. Paní učitelka absolutně nezvládala. Děti si dělaly, co chtěly, a ona mezi nimi jenom pobíhala a v jednom kuse ječela. Ta hodina neměla vůbec žádnou koncepci, byl to totální chaos. Chápu, že se musí cítit frustrovaná, a tak si aspoň vybrala obětního beránka, našeho Jirku. Ten má, bohužel, tu smůlu, že je sportovně velice nadaný, dělá závodně atletiku, a zřejmě do toho paní učitelce tak trochu fušoval,“ tvrdí paní Eva, která nyní celou záležitost – po několika neúspěšných intervencích u dotyčné paní učitelky – řeší s vedením školy.
Tento postup obecně platí ve všech případech. Máte-li podezření na nějaký problém, promluvte si nejprve s dítětem a potom zajděte za dotyčným pedagogem. Jak se říká, každá mince má dvě strany, a přestože jako rodiče máme tendenci svému potomkovi důvěřovat, faktem je, že děti si občas s oblibou vybájí různé historky. V případě, že ani poté nenajdete žádné uspokojivé řešení, obraťte se na vedení školy, které má povinnost se danou záležitostí zabývat. Když neuspějete ani tam, můžete problém řešit se zřizovatelem školy a Českou školní inspekcí. Někteří rodiče dělají tu chybu, že začnou právě od inspekce. Problém by se však měl řešit tam, kde vznikl – to znamená ve škole.
Špatný je ale i opačný extrém, kdy rodiče dítěti nevěří, a pokud se jim potomek svěří s problémem, mávnou nad tím rukou. Je sice pravda, že děti rády dávají průchod své fantazii a dovedou leccos mistrně překroutit, ale pokud se tyto stížnosti opakují, neignorujte je. Možná má vaše dítě vážný problém, který by časem mohl vést k tomu, že se pro něj škola stane nutným zlem a začne si stěžovat na ranní bolesti bříška. Pravda často bývá někde uprostřed. Učitel se může k dítěti zachovat neadekvátně, ale nakonec se třeba ukáže, že tomu předcházela nějaká provokace, se kterou se dítě doma samozřejmě nepochlubilo.
Krajním řešením je změna třídy, případně přechod do jiné školy, a to v případě, že vztah mezi dítětem a vyučujícím je opravdu komplikovaný a nejde napravit. Záleží však na vedení, zda vám tuto možnost zprostředkuje. A ani v případě, že se to podaří, není ještě zdaleka vyhráno. Dítě se ocitne v situaci, kdy si musí vybudovat nové vztahy ve třídě, kam navíc přichází s nálepkou problémového jedince. Nehledě na to, že žádný kolektiv není ideální a bez chybičky. Proto vždy rozhodně stojí za to, snažit se případné neshody vyřešit cestou nejmenšího odporu.