Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zkroťte roztěkanou mysl!

Publikováno: 5.4.2021
Zkroťte roztěkanou mysl!

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

Není žádnou novinkou, že současná koronavirová situace se na našem psychickém zdraví velmi negativně podepisuje. Nejen každodenní povinnosti, ale také existenční obavy, zaměstnávají naši mysl natolik, až někdy můžeme mít pocit, že z toho všeho zešílíme. Čím víc přemýšlíme, tím bezvýchodnější se nám vše zdá. Naše mysl těká z problému na problém, aniž by našla řešení. Nechte se inspirovat našimi tipy, jak uklidnit mysl v období plném stresu.

Ruminace, cesta do nikam

Ležíte večer v posteli a hlavou se vám honí stále tytéž myšlenky. Přemítáte nad svými problémy, které nemůžete dostat z hlavy. I když se snažíte najít řešení, žádné vás nenapadá.  Namísto toho přichází jen katastrofické scénáře, negativní myšlenky a další obavy a úzkost. Obsesivní přemýšlení, které nikam nevede. A pokud ano, tak jen k negativnímu hodnocení sebe sama a sníženému sebevědomí. Tento stav je v psychologii označován jako ruminace, držící nás na místě, bez možnosti posunout se dál.

Nechte to být

Pojem ruminace pochází z medicíny, kde se jím označuje přežvykování stráveného jídla. A to samé se děje v naší mysli. Situace, události a konflikty jsou neustále naší myslí „přežvykovány“, ačkoliv už byly dávno stráveny. To, že se jimi neustále zabýváme, je proto zcela zbytečné. V životě je důležité umět se smířit s tím, že některé věci ovlivnit nelze a tím, že se jimi budeme neustále zabývat, budeme je „přežvykovat“, si zkrátka nepomůžeme. Někdy je pro naše duševní zdraví lepší určité věci přijmout a jít dál.

Relaxační techniky na zklidnění mysli

Ke zkrocení mysli, stresu a úzkostí nám dobře poslouží relaxační techniky. Prostřednictvím těchto technik dochází ke zpomalování srdeční frekvence a krevního tlaku, uvolňuje se svalové napětí, snižuje se produkce stresových hormonů a prohlubuje se dýchání. Relaxace má pozitivní vliv nejen na naši rozbouřenou mysl a psychiku, ale i na naše zdraví.

Řízená vizualizace

Oblíbenou a velmi jednoduchou relaxační technikou je tzv. řízená vizualizace, která spočívá ve vytváření příjemných obrazů v naší mysli. Jak na to? Stačí se pohodlně usadit na místě, kde nebudete nikým rušeni. Zhluboka a pomalu se nadechněte a snažte se zklidnit tělo i mysl. Představte si v mysli sami sebe na vámi oblíbeném a příjemném místě. Nezapomeňte do vaší představy zahrnout také senzorické vjemy, jako jsou např. různé vůně a zvuky. Slyšíte šumět moře? Zpívat ptáky? Cítíte tu vůni letní louky? Zůstaňte ve své představě, dokud se budete cítit klidně a uvolněně. Poté se vraťte zpět a otevřete oči. Cítíte to zklidnění a uvolnění?

Jacobsenova progresivní svalová relaxace

Jde o relaxační techniku založenou na zatínání a uvolňování svalů celého těla. Mnozí z nás nejsou schopni rozlišovat mezi stavem uvolnění a napětí, které prožíváme. Díky této technice, kdy postupně zatínáme jednotlivé svalové skupiny, se učíme uvědomovat si, v jakém psychickém a fyzickém rozpoložení se nacházíme. Podle autora této techniky, amerického psychologa Jacobsena, existuje souvislost mezi psychikou a tělesnými spasmy. Stres, obavy a úzkosti způsobují, že jsou naše svaly napjaté, a díky svalové relaxaci získáme větší pocit kontroly nad tělem a uvědomíme si, jak příjemně a uvolněně se můžeme cítit, když nejsme v tenzi.

Meditace

Ohledně meditace panuje spousta mýtů a mnozí ji tak mají spojenou s něčím, co do života racionálně založeného člověka nepatří. Meditační techniky jsou ale běžnou součástí péče o duševní zdraví člověka i v západní společnosti. I když existuje řada postupů, jak meditovat, univerzální návod neexistuje. V poslední době získala na oblibě meditace všímavosti, tzv. mindfulness, spočívající v nehodnotícím všímání si myšlenek a jejich následném odplynutí. Podle odborníků na mindfulness nám právě tato technika pomáhá žít „tady a teď“, aniž bychom neustále řešili minulost.

Další tipy, které pomáhají

Cvičte! Během cvičení jsou do mozku uvolňovány endorfiny, hormony štěstí, které jsou zodpovědné za dobrou náladu, pocity štěstí, a navíc tlumí bolest.

Vypište se! Psaní deníku je relaxační technikou, kterou nepraktikují jen zamilované puberťačky. Budou-li vaše myšlenky pojmenovány a vy je uvidíte na papíře, možná zjistíte, že je zbytečné se jimi trápit. Psaní vám také pomůže utřídit si myšlenky, stanovit si cíle a priority.

Malujte! Nejen antistresové omalovánky, ale malování samo o sobě a další kreativní činnosti, pomáhají zbavit se stresu. Bezmyšlenkovité činnosti uklidní rozjitřenou mysl a záleží jen na vás, zda budete plést, háčkovat nebo třeba zašívat ponožky. Všechny tyto činnosti vám pomohou soustředit se jen a pouze na přítomný okamžik a odvrátit pozornost a mysl od událostí, které vás stresují.

A rada na závěr? Dělejte to, co vás baví!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)