Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Srdce miluje chůzi, schody i tanec

Publikováno: 30.5.2019

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Hodnotíte se podle vzhledu, počítáte vrásky a snažíte se co nejdéle udržet mládí? Drahá kosmetika či plastické operace jistě trochu pomohou. Ale odborníci vědí své. Člověk je starý tak, jak je staré jeho srdce. Takže pokud chcete zůstat dlouho v dobré kondici, zaměřte se především na jeho trénink.

Srdce je sval, proto pro něj platí totéž, co pro jiné tělesné svaly: musí přiměřeně pracovat, aby se udržel v dobré výkonnosti. Když je přetěžovaný, strádá, ale pokud trávíte většinu času vsedě nebo nanejvýš přejdete pár desítek metrů loudavou chůzí, je to druhý extrém. Srdíčko, pumpující krev s kyslíkem a živinami do celého těla se moc nenadře, jelikož prostě kyslíku i výživy potřebujete při lenivém životě jen minimum. Výsledek je vždy stejný: srdce slábne a navíc s velkou pravděpodobností tělo tloustne, protože to už tak bez pohybu bývá. Vzniká začarovaný kruh,  tloušťka totiž přináší řadu zdravotních rizik, včetně těch srdečně cévních. Jak z toho ven?

Choďte a běhejte

Aby srdce zůstalo silné a v cévách se neukládaly tukové látky a nezužovaly je až k úplnému ucpání, doporučují kardiologové alespoň půl hodinu takzvaného aerobního pohybu denně. Aerobní znamená, že se při něm spaluje energie, je to tedy pohyb rychlejší. Americká společnost srdce doporučení formulovala takto: Lidé ve věku 18 – 65 let by se měli věnovat alespoň pětkrát v týdnu aerobní aktivitě střední intenzity – tedy například chůzi – minimálně po dobu 30 minut. Další variantou je udělat si čas tři dny v týdnu na aerobní aktivitu vysoké intenzity – nejlépe běh – alespoň po dobu 20 minut. A k tomu je dobré, kvůli rozvoji svalové síly, třikrát v týdnu zařadit posilování.

Skvělý pomocník: schody

Nebojte se, trénink srdce není nic, co byste nezvládli. Začněte s běžnou chůzí, ta je bezpečná a nevyžaduje žádné velké finanční investice. Choďte co nejvíc, nejen na procházky, ale i do práce nebo na nákupy. Zapomeňte na výtahy, a pokud zrovna nepotřebujete do nejvyššího patra mrakodrapu, využívejte co nejvíc schody. Hezky se při tom zadýcháte a zaposilujete i svaly na nohou.

Skočte do bazénu

Báječná je jízda na kole. V zimě můžete pohyb venku přesunout pod střechu, pokud si pořídíte rotoped. Doporučované je také plavání, o to víc, že voda nadnáší, takže odlehčuje kloubům u lidí s nadváhou či trpících bolestmi kvůli artróze nebo kloubním zánětům. Speciální kardiotrénink vám rádi sestaví zkušení odborníci ve fitness centrech. A dobrá zpráva hlavně pro ženy a pro ty, kdo nesnášejí tělocvičny – srdci náramně prospívá společenský tanec.

Jezte správné tuky

Samozřejmě jenom pohybem srdce nezachráníte, pokud budete kouřit a pokud bude Váš jídelníček plný živočišných tuků a jednoduchých cukrů. Takže nezapomeňte, že srdci prospívá zelenina a ovoce, luštěniny, rostlinné oleje, semena a ořechy, nízkotučné mléčné výrobky, méně tučná masa. Zásadní jsou tučné ryby. Jejich tuk totiž obsahuje omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou významnou podporou pro udržení dobré kondice srdce i cév.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)