Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zpívejte nejen pro radost, ale i pro zdraví

Publikováno: 9.5.2019

Kateřina Ligasová

redaktorka

Více o autorovi

Zpíváte rádi? Výborně! Má to totiž pozitivní dopad na vaše zdraví. I když vám to zrovna nejde a přátelé vás od zpěvu odrazují, nedejte se. Prozpěvujte si třeba v koupelně nebo při vaření. Podívejte se s námi na konkrétní pozitivní účinky zpěvu.

Vliv na fyzické zdraví

Díky zpěvu se naučíte správně a vědomě dýchat. Do krve se vám dostane více kyslíku, než při pouhém mluvení. Naučíte se plíce naplnit a dát jim prostor. Zpívání je velmi prospěšné zejména při plicních onemocněních. U postižených touto chorobou nahrazuje dechová cvičení. Dochází také ke zlepšení oběhu krve, což zvyšuje imunitu. Má to totiž pozitivní dopady na hlasivky, mandle či lymfatické uzliny.

S tím souvisí i zvyšování aktivity mozku. Mozek s větším okysličením pracuje lépe. Budete produktivnější a odrazí se to i na vaší paměti, schopnosti udržet pozornost a soustředit se. Zlepšení krevního oběhu také udržuje pokožku mladší. Léčení zpěvem se v současné době používá jako jedna z medicínských metod. Doporučuje se zpívat minimálně 5 minut denně.

Zpěvem k veselejším dnům

Spolu s kyslíkem se do těla dostává také oxytocin, dopamin a serotonin - hormony štěstí. Vaše nálada se zlepšuje a nastává psychická pohoda. Hudba dokáže i uklidnit. A pokud zpíváte ve skupině (např. ve sboru či kapele), je to o to lepší. Ztratíte ostych, bude se vám lépe zpívat a “hudební cvičení” bude pravidelnější. Také to, že děláte něco společně s jinými lidmi, posiluje vaši psychickou pohodu.

Je prokázané, že i samotný poslech hudby má účinky na naši náladu. Ty jsou většinou pozitivní. Vždy však záleží na tom, jaký druh hudby posloucháte. Při pouhém poslechu však dochází pouze ke změně nálady, nikoli však k dalším pozitivním účinkům, které má samotný zpěv. Stejně jako u jiných cvičení, je i zde potřeba pravidelně trénovat. To, že si jednou zazpíváte, nebude mít žádný velký efekt. Začněte proto se zpěvem pravidelně každý den pár minut a uvidíte sami, že se budete cítit lépe.

Pár tipů závěrem

Hoďte ostych za hlavu. To, že nezpíváte jako Karel Gott, vás přece nezastaví. Pokud se necítíte, začněte doma o samotě. Postupně zapojte třeba děti a za chvíli budete zpívat i před přáteli. Můžete si sestavit svůj oblíbený playlist písniček nebo se v rámci zlepšování naučit každý týden nějakou novou pěknou skladbu. Ti odvážnější mohou zpěv spojit s výukou jazyka a přidat do svého repertoáru zahraniční písně.

Pěvecký zážitek může podpořit i používání netradičních hudebních nástrojů, o nichž jsme vám již psali dříve. A jaký další vliv na nás má hudba? To se můžete též u nás dozvědět.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)