Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Omega 3 a vitamin D jako pomocníci v boji proti koronaviru

Publikováno: 17.3.2020
Omega 3 a vitamin D jako pomocníci v boji proti koronaviru

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

V současné době probíhá boj proti onemocnění COVID-19 způsobené koronavirem SARS-CoV-2. Vedle řady vnějších opatření je odborníky doporučováno také posilování imunitního systému, který je pak schopen lépe zvládnout zánětlivé procesy spojené s onemocněním. Zpráva Státního zdravotního ústavu, jejímž autorem je Prof. J. Ruprich označila za možný zdroj podpory Omega-3 mastné kyseliny a vitamin D.

Cytokinová bouře

Přehnaná autoimunitní reakce může být jednou z příčin úmrtí při nemoci COVID-19. „Závažnost nemoci zřejmě souvisí s cytokinovou bouří,“ řekl lékařskému časopisu Lancet Jimmy Whitworth z Londýnské školy hygieny a tropické medicíny (LSHTM). Při takzvané cytokinové bouři dochází k závažné imunitní reakci, při níž tělo produkuje imunitní buňky a proteiny, které mohou zničit jiné orgány. Právě Omega 3, respektive jeho účinné složky EPA a DHA může pomoci připravit tělo proti fatální reakci organismu po infekci koronavierem.

Omega 3 (DHA a EPA) a imunitní systém

Dlouhodobá aplikace rybího oleje nebo koncentrátu PUFA omega-3 vede k průkaznému zlepšení imunitního systému a zkracuje průběh zánětlivých procesů. Přispívají k potlačení zánětlivých cytokinů. V intervenční studii na SZÚ byla použita denní dávka 2 g Omega-3 a parametry všech pokusných osob se do několika týdnů výrazně zlepšily.

Kyseliny DHA a EPA

Kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA) pocházejí výhradně z živočišných zdrojů. Nejčastějšími zdroji Omega 3 jsou tučné mořské ryby: sardinky, tuňák, makrela, treska, losos. Rostlinné zdroje (avokádo, různá semínka a ořechy, lněný olej) obsahují sice Omega 3 mastné kyseliny, avšak jejich účinnou látkou je ALA (kyselina alfa-lipoová), kterou naše tělo musí nejprve na DHA a EPA přeměnit. I tak je však Omega-3 z rostlinných zdrojů využitelné maximálně z 5 %, na rozdíl od živočišných zdrojů, kdy je využitelnost vyšší jak 85 %.

Jak vybrat kvalitní doplňky stravy

Pokud si chcete být jisti denní dávkou Omega-3 mastných kyselin, je vhodné zvážit kvalitní doplňky stravy. Měly by však obsahovat co nejvyšší dávku zmíněných EPA a DHA kyselin v jedné kapsli. Porovnávejte také velikost kapsle. Čím menší, tím snadnější užití, například pro starší občany nebo menší děti. Doporučená denní dávka těchto látek je minimálně 250–500 mg pro zdravé dospělé. Pro lidi se zdravotními obtížemi se často dávka zvyšuje.

Široce působící DHA a EPA

Obecně lze říci, že EPA podporuje srdce, imunitní systém a zánětlivou odpověď, DHA posiluje mozek, oči a centrální nervový systém. Kromě podpory imunitního systému tak můžete posílit i správnou funkci svého srdce (právě jedinci s vysokým tlakem patří mezi ohroženou skupinu v případě COVID‑19), zlepšit mozkové funkce nebo zklidnit nervovou soustavu (i u dětí s ADHD). Omega 3 mastné kyseliny (resp. jejich účinné složky DHA a EPA) toho však zvládnou mnohem více. O tom si můžete přečíst v našem předchozím článku Omega 3 a její rozšířená rodina.

Vitamin D bojovník proti zánětům

Další podpůrnou látkou, která může výrazně ovlivnit stav našeho imunitního systému, je vitamin D. Studie dlouhodobě prokazují souvislost mezi zvýšenou hladinou vitaminu D a snížením zánětů v těle. Vitamin D je přirozeně tvořen v kůži díky UV záření ze slunce, ale ne každý může takto získat veškerý vitamin D. Zdrojem v zimě jsou opět tučné mořské ryby, případně kvalitní doplňky stravy. Ty se navíc kombinují s vitaminem K2, který zvyšuje účinnost vitaminu D3 v těle.

Doporučení Prof. J. Rupricha na omezení zánětů v těl

  1. Konzumujte protizánětlivé potraviny (obecně zelenina a ovoce,…)
  2. Omezte nebo eliminujte zánětlivé potraviny (vysoce zpracované potraviny s nadbytkem cukru, soli, nasycených tuků, nadbytku masných výrobků, ...)
  3. Kontrolujte si hladinu cukru v krvi (metabolický syndrom, diabetes)
  4. Udělejte si čas na cvičení (pohyb a zase pohyb...)
  5. Zhubněte (dokážete to při změně jídelníčku a vhodném pohybu)
  6. Zařaďte metody na snížení stresu (dnes je to těžké, ale jde si nacvičit obranné rituály, pomáhá pravidelný pohyb, sluníčko, voda, vzduch,…)

Zdroj informací: Státní zdravotní ústav, Ruprich,J: Připravte své tělo na možné onemocnění koronaviry COVID-19: Pomoci mohou i omega-3 a vitamin D. CZVP SZÚ, 15.3.2020.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)