Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Březen ve znamení žlučníku

Publikováno: 9.3.2018

Markéta Palatin

redaktorka

Více o autorovi

Stejně jako má každý orgán svou hodinu během dne, má i svůj měsíc. Je to čas, kdy mu můžete pomoci se očistit, „nadechnout“ a dát mu sílu vypravit se na další roční cestu správného, ideálně bezbolestného, fungování. Měsíc březen patří žlučníku.

Co je žlučník?

Žlučník je jakási zásobárna žluči, která je tvořena v játrech a prostřednictvím žlučovodů (na nichž je právě žlučník usazen) dopravována do dvanáctníku, kde pomáhá s trávením potravy (především tuků).

Nejčastějšími problémy jsou žlučové kameny, záněty nebo jeho přecitlivělost k určitým potravinám (nejčastěji česnek, cibule, ostrá jídla). Příčinami problémů bývá nevhodná strava (smažené, tučné, přejídání, drastické diety), stres a potlačené emoce, především vztek a agrese.

Hlavními příznaky jsou bolesti pod pravým žebrem vystřelující až pod pravou lopatku, případně zimnice a zvracení. Dalšími projevy může být pálení žáhy, zácpa či bolesti břicha.

Jiný pohled na žlučník

Vedle klasické medicíny se můžeme setkat ještě s alternativnějšími přístupy ke žlučníku. Ty nám mohou pomoci se na naše problémy podívat i z jiného úhlu. Protože bolavý žlučník zná většina z nás, zkusme se pro jeho uzdravení a správné fungování inspirovat i na jiných cestách.

Žlučník ukazuje naši spokojenost se životem. Je takovým zrcadlem našich nálad. Ne nadarmo se lidově říká, že někdo má „hořký“ život. Hořká chuť je spojena právě se žlučníkem.

Žlučník dále pomáhá s naším rozhodováním a schopností nalézt řešení. Pokud máme se žlučníkem (případně žlučovody) problémy, můžeme v sobě mít i potlačenou zlost, hněv a agresi. Tedy emoce, které nejsou v současné době tak úplně „in“ a my se jich snažíme (většinou potlačením) zbavit. Situace ani emoce nezmizí, ale naše pozornost se zaměří jinam, a tak se schovají do nevědomé části naší bytosti, odkud prostřednictvím žlučníku vystrkují drápky.

Bolestivý žlučník též může schovávat zahořklost nebo odsuzování druhých a lpění na něčem, co už nepotřebujeme.

Se žlučníkem jsou spojeny velké klouby jako jsou ramena, kyčle, lokty nebo kolena (zde především z vnější strany). Takový tenisový loket nám může napovědět, že příčina může ležet jinde. Stejně tak lidé úzkostní, lekaví, trpící nespavostí nebo těžkými sny mohou mít oslabený žlučník.

Jak ho podpořit?

Podobně jako na další části trávicí soustavy, působí blahodárně dostatečné množství vlákniny (nicméně zpočátku například zeleninu spíše dušenou než čerstvou). Zároveň pomůže odlehčení jídelníčku = žádné instantní potraviny, odpusťte si kávu, mléko, alkohol a uzeniny. Jezte snadno stravitelné potraviny jako jsou jáhly, pohanka, červená čočka (nenadýmá), špenát, cuketa či chřest, maso králičí nebo krůtí.

Protože březen je měsícem jara, jsou žlučníku prospěšná naklíčená semena. Nemusí se to přehánět, 2 - 3 lžíce denně, například do salátů nebo pomazánek úplně stačí. Také se v přírodě objevuje hodně detoxikačních (čistících) bylin, tou je například kopřiva - když ji utrhnete i s kořínky a dáte do jídla nebo uděláte odvar, pomůže.

Bylinky podpoří

Velkým pomocníkem může být tinktura z vlaštovičníku velkého, která kromě žlučníku podpoří i játra, ledviny a slinivku. Dalšími vhodnými potravinami (i během roku) jsou švestky, banány, grep, hroznové víno, artyčoky, květák, mrkev, špenát rajčata či červená řepa.

Klasickými přírodními látkami podporující žlučník jsou zeměžluč, ostropestřec, řepík (ten má všeobecně i protizánětlivé vlastnosti), jablečník, anýz, majoránka, kmín, kurkuma, Omega-3 (tedy rybí tuk v kapslích nebo v mořských tučných rybách) nebo zinek (např. dýňová semínka).

Nezapomeňte ani na psychiku

Nejde o to se již nikdy nenaštvat, na nikoho se nezlobit či si namlouvat, že už jste nad věcí. Jde o to, aby tato energie a s ní příslušné chemické projevy v těle byly směřovány tvůrčím nikoli destruktivním směrem. Emoce a hormonální změny (včetně produkce žluče) proběhne, ať si naštvání mentálně přiznáte nebo ne. Zjistěte tedy, jaké situace jsou ty dráždící a hledejte způsob, jak to udělat příště trochu (nebo úplně) jinak. A že se to nepovede? Nevadí, i uvědomění si je zpočátku víc než dost.

Zatímco únoru vládly ledviny, dubnu vládnou játra.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)