Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Omega 3 není jediná, znáte omega 6, 7 nebo 9?

Publikováno: 27.11.2017

Kateřina Lužná

Redaktorka

Více o autorovi

Omega 3 se stala mezi mastnými kyselinami celebritou už před několika lety. Věděli jste ale, že má i tři další, pro zdraví neméně prospěšné sestřičky?

Omega 6 - kyselina linolová

Její název je odvozený z řeckého slova linon = len, vyskytuje se totiž ve lněném oleji. Najdeme ji ale také ve slunečnicovém, konopném nebo ze světlice barvířské. Pokud se rozhodneme některým z těchto olejů si obohatit jídelníček, musíme mít na paměti, že se nesmí zahřívat, ideální jsou jako oživení salátů.

A proč bychom se měli starat o její příjem? Doporučuje se při léčbě obezity, podporuje vyplavování tuků a jejich ukládání v buňkách. Snižuje cholesterol, je silný antioxidant a pomáhá udržovat správnou hladinu krevního cukru. Také posiluje imunitu, plus pozor, dámy, je dobrá na pleť a zmírňuje padání vlasů.

Omega 7 - kyselina palmitoolejová

Tuhle sestřičku najdeme hlavně v oleji rakytníkovém. Soustředit by se na ni měli všichni, kteří mají starost o pružnost a průchodnost svých cév. Působí jako antioxidant, zlepšuje práci svalů, pomáhá s imunitou a regenerací poškozených tkání například po operacích.

Stane se občas, že si některými léky nebo poněkud nezřízeným způsobem života zaneřádíme játra. Ta pak nepracují, jak by měla a toxiny se kupí. Omega 7 nedovolí, aby se nám játrech hromadily přebytečné tukové buňky (ztučnělá játra nemusí mít jen výkrmné husy) a pomáhá z nich odplavit zánětlivé látky.

Omega 9 - kyselina olejová

Sice jste možná ještě neslyšela název, ale docela určitě znáte místo jejího největšího výskytu: olivový olej. Ano, právě Omega 9 je zodpovědná za většinu jeho pozitivních účinků a potažmo tedy za jeho nesmírnou popularitu. I zde platí, že olej se nesmí přepalovat - může se zahřát, ale teplota by rozhodně neměla překročit 180°C, jinak hrozí výskyt toxických látek.

Její hlavní přínos spočívá v prevenci proti největším zdravotním strašákům: kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním. Konzumace olivového oleje by tedy v dnešní uspěchané a stresem zamořené době měla být prakticky povinná.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)