Omega-3 mastné kyseliny: Proč bychom je měli jíst?

Omega-3 mastné kyseliny: Proč bychom je měli jíst?

3 min. čtení Redakce
Omega-3 mastné kyseliny jsou klíčové pro správné vyživení organismu. Proč by měly být součástí každodenní stravy? O jejich prospěchu koluje mnoho mýtů, ale co jsou vlastně zač?

Omega-3 mastné kyseliny jsou esenciální tuky, které naše tělo neumí samo produkovat, proto je musíme získávat z potravy. Patří sem tři kyseliny: ALA, EPA a DHA. Tyto živiny mají mnoho zdravotních přínosů a jsou nezbytné pro správnou funkci buněk a orgánů.

 

Jsou Omega-3 mastné kyseliny prospěšné?

Omega-3 se řadí mezi tuky. Dnes se ale toto slovo stalo pojmem málem tak strašidelným jako třeba celulitida. Ale ani bez tuků nemůžeme žít.

Mastné kyseliny snižují záněty, podporují srdce a mozek. Také mohou přispět k dlouhověkosti a snižují riziko chronických onemocnění. Jsou důležité i pro oči, což je důležité zejména pro stárnoucí jedince.

Omega-3 mastné kyseliny mohou také přispět ke zlepšení celkové pohody a vzhledu pleti díky svým antioxidačním vlastnostem.

 

Důvody, proč jíst Omega-3 mastné kyseliny

  1. Tělo si je neumí samo vyrobit, a proto si tyto látky musíme doplnit potravou.
  2. Nemáme moře: Nejvíce Omega-3 se nachází v mořských rybách, které, my Středoevropané, musíme aktivně vyhledávat.

 

Zdroje Omega-3 mastných kyselin

Kyselinu ALA najdeme v rostlinných zdrojích a kyseliny EPA a DHA v mořských produktech.

Nejbohatším přírodním zdrojem jsou již zmíněné mořské ryby jako je losos, makrela, sleď, sardinka, okoun, tuňák nebo pstruh mořský. Pro vegetariány a vegany jsou dobrým zdrojem lněná či chia semínka, oleje z nich nebo vlašské ořechy.

Zahrnutí Omega-3 mastných kyselin do stravy může mít pozitivní dopad na celkové zdraví i vzhled. Nezapomínejte tedy, alespoň jednou týdně, na dostatečné množství ryb pro podporu důležitých orgánů.

 

Zdroje: nzip.cz, Státní zdravotní ústav

Foto: Shutterstock

Nejčtenější

Mohlo by vás zajímat

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1