Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Na které potraviny si dát při cukrovce pozor?

Publikováno: 7.10.2019

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Diagnostikovali vám, nebo někomu blízkému z rodiny diabetes a vy teď nevíte, co můžete uvařit a jakým potravinám se naopak obloukem vyhnout? Článek vám napoví, co pro diabetika není úplně vhodné.

Není diabetes jako diabetes

Diabetes mellitus, neboli cukrovka, je onemocnění, kdy zjednodušeně řečeno náš organismus neumí správně hospodařit s cukry. Existuje několik typů cukrovky, přičemž nejobecněji se rozděluje na diabetes prvního a druhého typu. První je vrozený, kompenzuje se celoživotním podáváním inzulínu a ve většině případů se objevuje již v mladším věku. Druhý typ je naopak získaný, propuká obvykle po 40. roce života a je výsledkem našeho způsobu života (často se pojí s obezitou, nedostatkem pohybu a stresem). Léčba probíhá dietou, případně kombinací s léky. Není překvapením, že 90% všech diabetiků tvoří ti s druhou (získanou) formou. Každopádně u obou typů je důležitý jídelníček. Čemu by se měl diabetik vyhnout?

Umělá sladidla – Ač se tak může zdát, protože většina DIA výrobků tato sladidla obsahuje, nejsou nejen pro diabetiky zrovna vhodná. Při jejich konzumaci totiž tělo dostává jen prázdné kalorie a sladkou chuť. Organismus se tedy připraví na nával cukru, který se nedostaví. Naopak přichází o to větší chuť k jídlu.

Tučné sýry i masa – Především diabetes druhého typu se často pojí s obezitou a vysokým krevním tlakem. Z toho důvodu by jídelníček měl být spíše odlehčený. Týká se to například i velmi tučných jogurtů.

Pozor i na ovoce – I když ovoce patří do zdravého jídelníčku, diabetici by si měli dát pozor především na ty druhy, které obsahují hodně cukru. Jsou to například: fíky, datle, banány, ananas, kaki, hroznové víno a kandované ovoce.

Alkohol – Dát si jednou za čas skleničku suchého bílého vína není nic hrozného. Pozor si však dejte především na tvrdý alkohol, burčák, pivo či sladké víno. Všechny tyto druhy obsahují cukr a spoustu prázdných kalorií.

Pečivo – Samozřejmostí jsou sladké druhy pečiva, jako jsou například koblihy, záviny apod. Pohlídat byste si ale měli spotřebu i obyčejného pečiva, jako jsou rohlíky či chléb. Obsahují velké množství sacharidů, které jsou pro diabetickou dietu zásadní, protože se v organismu mění na cukry. Pozor si dejte i na celozrnné pečivo, které může být dobarvováno karamelem.

Přílohy – Koho by napadlo, že cukr obsahují i brambory, rýže, nebo třeba kuskus, bulgur, sója, luštěniny či quinoa. Také je proto potřeba si hlídat velikost porcí, respektive sacharidů.

Žádná potravina tak není zcela tabu, ale především diabetici si musí promyslet a naplánovat jídelníček na celý den, tak aby nedocházelo k přílišnému kolísání cukru v krvi. Záleží tak nejen na množství, ale i době, kdy danou potravinu sníte. Více než kde jinde tak zde platí, že jíst se má s rozumem.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)