Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jídlo není hřích! Ani za trest!

Publikováno: 19.11.2021
Jídlo není hřích! Ani za trest!

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

Zdravá výživa zažívá v posledních letech velký boom. Zatímco dříve v knihkupectví měly kuchařky a publikace o zdravé výživě vyčleněnu jednu poličku, dnes by zaplnily jeden celý obchod. Sociální sítě jsou plné těch, kteří denně poskytují rady a tipy, jak se zdravě stravovat, a navíc se zbavit nadbytečných kilogramů. I když je zdravé stravování důležité, i zde ale platí ono známé „všeho s mírou“.

Zdravá výživa a sociální sítě

Kdo se na instagramu občas nepochlubí nějakým „zdravým“ pokrmem, jako by nebyl. Sociální sítě mají vliv jak na životy sledujících, tak i na jejich stravovací návyky. Pryč se sacharidy, jíst je třeba hlavně bílkoviny, zeleninu a maso jen v bio kvalitě a z tekutin pouze pramenitou vodu. Taková výživová doporučení jsou na sociálních sítích navíc umocněna ženami s váhou maximálně 50 kg, pyšnící se konfekční velikostí 34-36 a mírami 90-60-90. Není divu, že je pak mnoha mladými slečnami jídlo vnímáno jako něco, co je třeba vážit, počítat, fotit, postovat, a nikoliv si jen užívat. Od obdivu instagramových krásek může být bohužel často jen krůček k ortorexii.

Zrádná ortorexie

Ortorexie je stejně nebezpečná jako anorexie a bulimie. Pro nemocné ortorexií je typický extrémní zájem o zdravou výživu. V popředí zájmu stojí nikoliv chuť konzumovaného jídla, ale především kalorická hodnota a kvalita potravin, obsah tělu prospěšných látek v jednotlivých potravinách, obsah umělých barviv a dalších aditiv. Svíčková na smetaně, tak jak ji všichni známe, je pro ty, kteří trpí ortorexií tabu a podobná „nezdravá“ jídla jsou jimi vnímána doslova jako hřích. Tyhle fanatiky zdravé výživy bychom nejčastěji našli mezi fitness trenéry a výživovými poradci. Mnoho takových „expertů“ se prezentuje také na sociálních sítích, kde exhibují a narušují tak nejen postoj k jídlu, ale negativně ovlivňují také vnímání vlastního těla nejen u mladistvých, ale často i u dospělých žen. Více si o ortorexii můžete přečíst v článku Když se ze zdravé výživy stane posedlost.

Pozor na zázračné diety

To, co se zdravou výživou nemá nic společného, jsou zaručené diety, které slibují rychlý úbytek hmotnosti. Redukce hmotnosti způsobená hladověním, někdy také preferováním několika málo potravin, nemá se zdravou výživou a zdravým životním stylem nic společného. Pro zdraví je naprosto zásadní doplňovat organismu všechny živiny, které ke svému normálnímu fungování potřebuje. Zdravá redukce hmotnosti je nejen o jídle, ale také o dostatku aktivního pohybu. Budeme-li jen řešit zdravé a nezdravé potraviny a vše převádět na kalorie, naruší se nejen náš postoj k jídlu jako takovému, ale i postoj ke svému vlastnímu tělu. Zdravá strava stojí především na zdravém selském rozumu a dodržování několika jednoduchých principů, díky kterým si budeme jídlo užívat.

Jak jíst a mít z jídla potěšení?

  • Zdravá výživa není o neustálém počítání kalorií a omezování se.
  • Poslouchejte signály svého těla a jezte v případě hladu, ale aniž byste byli přejedení. Ideální je jíst 5x denně, malé porce, s dostatečným obsahem ovoce, zeleniny a vlákniny.
  • Zdravá výživa není o tom, že najednou přestaneme jíst „vše nezdravé“. Důležité je osvojit si základy zdravého stravování a postupně je začleňovat do každodenního života.
  • Pokud občas „zahřešíte“ a dáte si k odpolední kávě malý dortík, buďte v klidu, protože život je třeba si někdy trochu osladit.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)