První změnou oproti minulosti je, že současný muž si může dovolit „cítit“. To, jak tomu skutečně je závisí na jeho náladě, dlouhodobější psychické kondici, zdravotním stavu, ale také sociálním statutu a třeba jistotě budoucnosti. Velký vliv na jeho pocity má pracovní zařazení a z něj vyplývající platové ohodnocení. Mezi zásadní faktory patří i věk, neboť nejen u žen dochází k různým hormonálním obměnám. Například u mužů od 30. roku klesá hladina testosteronu, který do značné míry „mužství“ reprezentuje a definuje. Osobnost muže však ovlivňuje i jeho okolní prostředí. To může být nejen podporující (kamarádi, kolegové v práci, ženy v jeho okolí), ale za určitých podmínek také zničující (ideály na sociálních sítích, masmédia, ženy v jeho okolí).
Tak jako ženy dostávají řadu doporučení: Jak mají chodit oblékané, jakou vrstvu make-upu nanést a jak používat řasenku, i my muži máme své představitele alfa samců. Právě ti nám diktují značku ideál. Tito muži vypadají jako po úpravě photoshopem (i ve dvě ráno), jsou bohatí, úspěšní, mají drahé hodinky, ještě dražší auta a v neposlední řadě na nich visí samotná Afrodita.
Na celou společnost je vytvářen obrovský tlak. Dokonalost je předepsaná. Nevěříte? Stačí si zajít do kina. Typickým návodem pro muže jsou filmy typu Jamese Bonda. Aniž bychom to vnímali, díváme se na dlouhý nákupní seznam. Chcete důkaz? Například James Bond má takový vliv, že už neřídí Austin Martin, ale obyčejný Ford, který si může dopřát téměř každý smrtelník. Z herce se tak stal upravený prodavač, co umí běhat, prát se a střílet. Díky jeho zkušenostem se při rodinném výletě s dětmi budeme cítit ve svém novém voze skvěle. Vždyť tato značka přežila i honičku v Monte Carlu! Cesta na chatu by tedy měla být relativně v pohodě.
Zatímco dříve byl muž zodpovědný za ulovení bizona, v současné době se hranice značně posunuly. Muži zůstávají na „mateřské“, vaří, perou, žehlí a místo střelnice nebo hospody jdou na hodinu jógy či do čajovny. Svaly už také nejsou tím, co dříve o mužství rozhodovalo. Ano, v posilovně jsou stále nejdůležitější svaly, ale hned za branami fitcentra předávají štafetový kolík důležitosti penězům. Tyto mocné papírky směníme za reprezentativní vůz (ideálně na baterky nebo alespoň hybrid), počítač s jablkem, stylovou brašničku a nebo jiný atribut moci.
Pokud by se průměrný muž chtěl řídit tím, jak ho vidí společnost a chtěl by se opravdu poctivě stylizovat do předem napsané role s jasnými pravidly, musel by se v případě neúspěchu houpat někde na trámu ve smyčce. Jenže ani tu vlastně nedokáže uvázat. Nechodil do skauta a v pionýru se učil jen vázat červený šátek a salutoval před pomníkem neznámého padlého hrdiny. Není tedy třeba se houpat na trámu a vyčítat si nedostatek mužských dospělých hraček. Moderní mužství by mělo v první řadě znamenat vnitřní spokojenost a klid, který je tím pravým luxusním parfémem současného muže.
Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com