Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pevné a pružné kosti

Publikováno: 11.6.2018
Pevné a pružné kosti

Zdeňka Sekretová

Redaktorka

Více o autorovi

Nečekaným pádům se čas od času nevyhne nikdo z nás. Někdy to ustojíme, jindy je z toho fraktura. S tím nic nenaděláme, takový je prostě život. Svůj podíl na tom, že kosti ztrácejí pevnost a pružnost a stávají se náchylnější k úrazům a zlomeninám, má však kromě nešťastné náhody i řada dalších faktorů: vyšší věk, různé hormonální změny, nevhodná strava, nedostatek pohybu či sedavé zaměstnání. A na tom už můžeme – alespoň částečně – něco změnit.

Kost rozhodně není žádná mrtvá hmota, ale roste, mění se a vyvíjí podobně jako ostatní tělesné tkáně. Největší množství kostní hmoty si může organismus vytvořit do 25. až 30. roku věku. Poté kosti začínají ztrácet vápník, tvorba nových kostí se zpomaluje a kostní tkáň postupně řídne. Tento jev se odborně nazývá osteoporóza, a přestože nebolí (anebo právě proto), dokáže být velmi záludná.

Vyšší riziko hrozí ženám v přechodu

Ne nadarmo se osteoporóze říká „tichý zabiják kostí“. Mnohdy probíhá zcela nepozorovaně celé desítky let a pak náhle udeří, tvrdě a bez milosti, například nějakou komplikovanou zlomeninou nebo zhroucením páteře. Největší riziko hrozí ženám v přechodu, a to kvůli výrazně nižší produkci pohlavních hormonů estrogenů, které proces řídnutí kostí dokážou výrazně zpomalit. Nenechte se však mýlit, osteoporózou trpí i muži. U těch je však skóre o něco příznivější: tato nemoc trápí dle statistik každou třetí ženu a každého pátého muže ve věku nad 50 let.

Na vině jsou geny i naše zlozvyky

K hlavním rizikovým faktorům vzniku osteoporózy patří některé genetické dispozice (malý vzrůst, světlá barva kůže), předčasná menopauza, užívání určitých druhů léků (např. kortikoidů), pasivní životní styl s nedostatkem pohybu, kouření, nadměrná konzumace alkoholu a kofeinových nápojů a v neposlední řadě nízký příjem vápníku a dalších minerálů, které jsou důležité pro silné a pružné kosti.

Pořiďte si krokoměr a zrušte výtah

Kolik ujdete denně kroků? Jasně, kdo by to měřil. Ale když jde o zdraví? Pořiďte si krokoměr a hned budete mít přehled. K udržení dobré kondice by měl člověk denně ujít minimálně 10 000 kroků, pokud ještě něco „přihodíte“, tím lépe pro vás i vaše kosti. Přestaňte používat výtahy a občas vystupte o zastávku dřív a dojděte to pěšky. Také při nákupu, na který jedete autem, nemusíte parkovat přímo u vchodu, ale klidně až na tom nejvzdálenějším místě. Každý krok se počítá. Cigarety, kofein, alkohol? Dejte si na jednu pomyslnou misku vah své oblíbené závislosti a na druhou zdraví...

Doplňujte vápník, vitamin D, K2 a další minerály

Základem léčby je také strava bohatá na vápník (mák, sardinky, zelené lusky, fazole, slunečnicová semínka, kostival, hrášek, brokolice, květák, sója, petrželová nať, vojtěška, pažitka, zelí) a vitamin D (ryby a plody moře, vaječné žloutky od slepic chovaných ve volném výběhu). Spolu s vitaminem D je vhodné konzumovat i vitamin K2, který pomůže správnému vstřebání Dčka naším organismem. I vitamin K2 (natto, hovězí maso, měkký sýr, jogurt, mléko) má na náš organismus skvělý vliv - přispívá k udržení zdravých kostí, ovlivňuje právě metabolismus vápníku a navíc pomáhá i cévám a naší obranyschopnosti. Pro doplnění vápníku, vitaminu D a K2  můžete využít i volně prodejné léčivé přípravky, čímž zaručíte i správnou výši příjmu (ne vždy jsou potraviny v takové kvalitě, aby byla potřebná denní dávka zajištěna).

K dobrému stavu kostí přispívají také další minerály: zinek (slunečnicová a dýňová semínka, vejce, pšeničné klíčky, ústřice, hovězí a jehněčí maso, kakao), měď (fazole, hrášek, houby, játra, kakao, vařená čočka, korýši), hořčík (sojové boby, banány, datle, sušené meruňky, mandle, vařená kuřecí prsa) nebo mangan (ananas, ořechy, obilniny, luštěniny, špenát, borůvky, čaj). I ty lze pořídit ve formě potravinových doplňků.

Věděli jste?

  • Téměř 80 % českých žen po menopauze trpí nedostatkem vápníku ve stravě.
  • Varovným signálem osteoporózy může být ztráta výšky doprovázená shrbenou postavou a ztráta kostní hmoty v čelisti, kterou lze zjistit rentgenovým vyšetřením zubů.
  • Osteoporóza je příčinou 90 % všech zlomenin krčku stehenní kosti.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)