Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Migréna. Lze ji zastavit, když se blíží?

Publikováno: 29.10.2018

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Sužuje téměř každou pátou ženu a nevyhýbá se ani mužům. Její příznaky mohou být různé, od „pouhých“ bolestí hlavy až po naprosto šílené stavy, kdy nejste schopni absolutně ničeho a nejraději byste vůbec nebyli. Jediná možnost, jak se vyhnout tomuto utrpení, je naučit se rozpoznat příčiny záchvatů a snažit se je eliminovat. Nic ovšem není ztraceno ani ve chvíli, kdy je jasné, že se blíží bolest. Existují prostředky, které vám uleví.

Praktickou pomůckou může být v tomto ohledu diář, do kterého si budete pravidelně zapisovat své pocity a zkušenosti. Budete-li přesně vědět, co u vás vyvolává záchvaty migrény, můžete se jich vyvarovat, případně je aspoň co nejvíce zmírnit (zjistíte-li například, že se bolest objevuje v době, kdy prožíváte stres, nebo několik dnů před začátkem menstruace, nebudete si příště plánovat náročné pracovní úkoly krátce před periodou).

Omezte kofein a sladkosti

K záchvatům migrény často přispívá konzumace „rizikových potravin“. Do této skupiny patří hlavně sýry, čokoláda, smažené pokrmy, citrusové ovoce, červené víno a nápoje s kofeinem. Do jídelníčku je naopak vhodné přidat potraviny bohaté na vitamin B2 (riboflavin): celozrnné pečivo, vaječné žloutky, mléko, špenát, mořské řasy, obilné klíčky, žampiony a libové maso (nejbohatším zdrojem jsou pivní kvasnice). Snažte se také zabránit kolísání krevního cukru – jeho prudké výkyvy mohou u citlivých lidí vyvolat záchvat migrény. Jezte proto častěji a menší porce, vyhněte se výrobkům obsahujícím rafinovaný cukr a bílou mouku a zařaďte více potravin s pomalu stravitelnými cukry (luštěniny, cereálie). Dobrou prevencí jsou rovněž tučné ryby (tuňák, losos, sardinky, sledi), které by se měly objevit na talíři aspoň 2–3krát do týdne. Obsahují Omega 3 mastné kyseliny, které navíc podporují i funkci mozku a kardiovaskulární systém.

Zjednodušte vzory a používejte tlumenější odstíny

Z dalších běžných příčin migrény uveďme dehydrataci, nadměrný stres, nedostatek spánku, působení hluku a ostrého světla, ale i určitých barev či vzorů (černobílé dlaždice, tapety s pruhy nebo ostře zakončenými vlnovkami, kostkované dekory, případně i velké bílé plochy). Silnou pulzující bolest pociťují lidé také v souvislosti se změnami počasí a podnebí, příliš suchým prostředím a různými hormonálními změnami (v těhotenství, v rámci PMS, během menopauzy). Mnoho těchto rizikových faktorů můžete přitom ovlivnit sami: upravte si jas a kontrast na monitoru, pořiďte si brýle s modrými či zelenými skly, větrejte a používejte zvlhčovače vzduchu, vyvarujte se kontrastních vzorů na stěnách, pravidelně odpočívejte a nenechte si starosti přerůstat přes hlavu…

Stopněte bolest akupresurou

A když migréna přece jen udeří? Existují způsoby, jak ji zastavit hned v počátcích, ještě dřív, než budete mít hlavu jako střep. Zkoušeli jste už někdy akupresuru? Zmáčkněte oběma palci na 7–10 vteřin místo mezi obočím (bod nazývaný jin-tchang) a přitom se uvolněte a zhluboka dýchejte. Můžete také stlačit bod na hřbetě chodidla v rýze, kde se stýkají kosti palce a druhého prstu.

Jakmile cítíte příznaky blížící se migrény, položte se na lůžko do dobře vyvětrané místnosti, zatáhněte závěsy či žaluzie a snažte se v klidu odpočívat (nebo ještě lépe na chvíli usnout). Můžete tím výrazně zkrátit dobu záchvatu, v lepším případě ho dokonce zcela odvrátit.

Studená voda nebo kopretina řimbaba

Při hrozícím ataku migrény často pomůže i jemná masáž spánků a zadní části krku směsí mandlového (2 kapky), mátového a levandulového oleje (od každého 1 kapka), studený obklad na čele a zátylku, nebo střídání studených a horkých obkladů, které měňte vždy po 2 minutách. Můžete si také položit hlavu na gumovou lahev naplněnou studenou vodou, případně se na chvíli ponořit hlavou do chladné vody v umyvadle. Expertem na migrénu je rovněž kopretina řimbaba, ze které se vyrábí velmi účinná tinktura. Při blížící se migréně užijte asi 10 kapek, potom každé půl hodiny dalších 10 kapek až do vymizení bolesti, nebo celkového počtu 50 kapek. Při akutních bolestech lze užívat 1–2 kávové lžičky v podobě jednorázové dávky. V rámci prevence se doporučuje sníst denně jeden čerstvý list.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)