Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Když vám chrápání nedá spát

Publikováno: 8.10.2020
Když vám chrápání nedá spát

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Občas v noci jemně „chrupkat“ je normální. Vy o tom nevíte a ostatní se i tak relativně vyspí. Jestli ale vy nebo váš partner pravidelně pokácíte celý les, je načase zamyslet se, jak chrápání odstranit. A to dříve, než dojde k tomu, že budete každý ulehat v jiné místnosti. Chrápání totiž ovlivňuje nejen kvalitu spánku ale i partnerské vztahy.

Chrápou všichni, muži, ženy i děti, ačkoliv u mužů jde o častější jev. Způsobuje ho vzduch procházející při dýchání přes povolené měkké patro v ústní a nosní dutině. Tkáně se tím rozvibrují a dotyčný začne vydávat onen chrčivý zvuk. Dříve se mělo za to, že jde o nepříjemný projev při spánku, ale protože se týká stále více lidí, doktoři se této problematice věnují intenzivněji. Chrápání je totiž první fází spánkové poruchy.

Důvody chrápání

Jestli chcete pracovat na odstranění chrápání, je třeba znát důvody. Někdo chrápe vždy po konzumaci alkoholu, po těžkém jídle či po celodenní fyzické námaze. Obvyklé je chrápání v konkrétní poloze, nejčastěji na zádech. Tyto příčiny jsou více méně neškodné, spáče probudíte, přetočíte a po zbytek noci se vyspíte oba dva.

Kdy je na místě chirurgický zákrok?

Pokud ale chrápete bez ohledu na vnější faktory, je načase navštívit lékaře ORL, který vám udělá komplexní vyšetření. Potíž může být v neprůchodnosti nosní přepážky. Zde se provádí tzv. septoplastika pod celkovou anestezií. Dva dny si poležíte v nemocnici a další dva týdny doma. Na chirurgický zákrok vás pošlou, i pokud budete potřebovat korekci horního patra.  Druhou cestou je radiofrekvenční termoterapie, při níž dojde k tepelnému ošetření svalů měkkého patra. Tento malý ambulantní zákrok s lokální anestezií zabere deset minut a zůstanete po něm asi tři dny doma.

Další častou příčinou, proč chrápete, mohou být zvětšené krční mandle, který komplikují dýchání. Buď si je necháte odstranit, což probíhá v celkové anestezii a vyžaduje až třítýdenní pracovní neschopnost. Nebo opět využijete radiofrekvenční termoterapii.

Rady na zmírnění chrápání

  1. Pijte. Než ulehnete do postele vypijte vodu bez ohledu na to, zda jste měli pár piv a panáku nebo ne. Prostá veliká sklenice vody s citronem dokáže zmírnit kocovinu i hydratovat vysušené ústní a nosní sliznice. 
  2. Dobrý polštář. Prostá a jednoduchá cesta. Spousta lidí spí na zádech, v nejčastější chrápající poloze. I když je donutíte spát na boku, stejně se v noci přetočí. Vhodný anatomický polštář podpoří krční páteř a chrápání se může zmírnit.
  3. Ukliďte si. Vysávejte a vytírejte alespoň 1 až 2 x týdně a zbavte se lapačů prachu. Prachové částečky se usazují i v závěsech, v přehozech přes postel, v dekoračních polštářkách a za topením i ve zbytečnostech na poličkách. Čisté prostředí je důležité, zejména pokud je chrápající jedinec navíc alergik.                                 
  4. Zvlhčete sliznice a vzduch. Nosní sliznici snadno zvlhčíte sprejem s vodou a trochou mořské soli nebo s obyčejnou vincentkou. Hodinu před spaním provlhčete i vzduch bylinkovým sprejem. Pár kapek esenciálních olejíčků můžete dát i na polštář.
  5. Zbavte se přebytečných kil. Je prokázáno, že obézní lidé či jedinci s nadváhou trpí častěji chrápáním. Mimo to je u nich běžný i diabetes 2. typu, mají daleko slabší imunitu a větší sklon k vysokému cholesterolu a závažným srdečněcévním onemocněním.
  6. Zacvičte si. Pamatujete si na školku, kdy jste se po vzoru paní učitelky dotýkaly jazykem horních nebo dolních zubů, patra a různě špulili rty? Tato cvičení sloužila k posílení jemných svalů, abyste byli schopní vyslovovat všechna písmenka a dobře artikulovat. Posílení horního patra je stěžejní pro odstranění či zmírnění chrápání, protože věkem a během spánku se přirozeně uvolňuje. Za týden se nic nezmění, ale při pravidelném cvičení, můžete zaznamenat pozitivní změnu. 

Naše tipy:

  • Zívejte, zůstaňte 15–20 vteřin a vydechněte, opakujte alespoň 5x.
  • Otáčejte jazyk špičkou k hornímu patru, vydržte alespoň 10 vteřin a vraťte se, opakujte alespoň 5x.
  • Foukejte dlouze a táhle kdykoliv bude možnost. Třeba do horkého čaje, aby vychladl, brčkem do vody, až se vytvoří bubliny nebo do svíčky zdálky až plamen zhasne.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)