Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jídlem k silnější imunitě

Publikováno: 31.3.2020
Jídlem k silnější imunitě

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Kolem nás stále poletuje spousta bacilů, kterým je radno se vyhnout. Jednou z možností, jak to udělat, je posílit organismus prostřednictvím účinných přírodních pomocníků, kteří si dokážou poradit s viry a bakteriemi a podpořit celkovou obranyschopnost. Obrňte svou imunitu vůči nežádoucím vetřelcům! Možná, že přitom objevíte i některé nové chutě a zcela jistě si pochutnáte.

Mrkvový salát se zázvorem

Potřebujete: 2 lžíce olivového oleje,  2 lžičky nastrouhaného zázvoru, 6 mrkví, vločkovou sůl, 1 lžičku sezamového oleje, 1 lžičku sójové omáčky, 1 lžíci černého sezamového semínka

Postup: Mrkve oloupejte a nakrájejte na tenké nudličky, nebo je nastrouhejte nahrubo. Rozehřejte olivový olej ve velké nepřilnavé pánvi, přidejte nastrouhaný zázvor a asi 30 vteřin míchejte. Přihoďte mrkev a promíchejte se zázvorem, dochuťte solí a přilijte ¼ hrnku vody. Snižte teplotu a vařte, dokud mrkev lehce nezměkne a voda se nevstřebá. Trvá to přibližně 4–5 minut. Do směsi vmíchejte sezamový olej, sójovou omáčku a sezamová semínka. Salát můžete servírovat horký, vlažný, nebo i studený.

Kandovaný zázvor

Potřebujete: asi 3 větší kusy zázvoru, krupicový cukr

Postup: Zázvor oloupejte a nakrájejte na plátky silné 2–3 mm. Vložte je do hrnce a zalijte vodou tak, aby byly ponořené. Přiklopte pokličkou a za občasného míchání vařte asi 10 minut. Vývar slijte, plátky zalijte čerstvou vodou a opět 10 minut povařte. Celý postup opakujte celkem 4krát. Po posledním slití ještě jednou zalijte vodou a přidejte 4 polévkové lžíce cukru. Přiveďte k varu a za občasného míchání vařte do té doby, než se většina tekutiny odpaří a v hrnci se vytvoří hustý sirup, který obalí všechen zázvor. Zázvorové plátky přendejte na talíř a nechte zaschnout. Na závěr je můžete obalit v krupicovém cukru.

Léčivé ingredience:

zázvor – expert v boji proti chřipkám a nachlazení. Pravidelná konzumace v rozumném množství pomáhá vyplavit z těla toxické látky. Kořen zázvoru má velmi silné protizánětlivé účinky, antibakteriální a antivirové účinky, podporuje přirozené pocení těla, ulevuje od horečky, uvolňuje ucpané dutiny a zmírňuje bolesti v krku.

Dýňové rizoto s kajenským pepřem

Potřebujete: 1,5 l zeleninového vývaru, 3 šalotky, 3 polévkové lžíce extra panenského olivového oleje, 400 g rýže, 50 g ořechů, 450 g dýně nakrájené na malé kostky, 1 kávovou lžičku tymiánu, kajenský pepř podle chuti, sůl, mletý pepř, 1–2 polévkové lžíce dýňového oleje

Postup: Do hrnce nalijte 1 polévkovou lžíci olivového oleje, přidejte tymián a nakrájenou dýni. Dobře promíchejte a duste na mírném ohni pod pokličkou přibližně 15 minut, na závěr přidejte sůl a kajenský pepř. Šalotku nakrájejte na tenké kroužky, do hrnce přidejte 2 polévkové lžíce olivového oleje a poduste do zesklovatění, pak přidejte rýži a mírně opražte. Za stálého míchání postupně přidávejte teplý zeleninový vývar. Nahrubo nasekané ořechy opražte nasucho, několik celých kousků odložte stranou na zdobení. K uvařené rýži přidejte dýňovou směs a opražené ořechy. Ozdobte několika větvičkami tymiánu, můžeme polít také 1–2 lžícemi dýňového oleje.

Léčivé ingredience:

kajenský pepř (chilli) – výborně zabírá proti ucpaným dutinám, stimuluje lymfatický systém a pomáhá odstraňovat bakterie a viry z organismu tím, že podporuje proces přirozené detoxikace.

tymián – dokáže úžasně „protáhnout“ plíce (stačí si z něj připravit čaj a trochu osladit medem). Pomáhá také proti bolestem hlavy způsobeným ucpanými dutinami.

Tofu na pepři

Potřebujete: rostlinný olej, 600 g tvrdšího tofu, kukuřičný škrob, 150 g másla, 10 šalotek, čerstvé chilli papričky, 10 stroužků česneku, 5 cm čerstvého zázvoru, 3 lžíce světlé sójové omáčky, 5 lžiček tmavé sójové omáčky, 2 lžíce třtinového cukru, 5 lžic drceného černého pepře, 1 balení jarních cibulek

Postup: Šalotky, česnek a chilli papričky nakrájejte na tenké plátky, zázvor nasekejte nadrobno a černý pepř si nahrubo nadrťte v hmoždíři. V hluboké pánvi rozehřejte rostlinný olej. Tofu pokrájejte na menší, zhruba 3 centimetry velké kostky, obalte ho v kukuřičném škrobu a osmahněte. Hotové tofu položte na papírový ubrousek, který vsákne přebytečný olej. Poté pánev očistěte a na másle v ní doměkka opečte šalotku, chilli, česnek a zázvor. Přilijte obě sójové omáčky, přisypte cukr a nadrcený pepř a vložte osmažené tofu kostky. Vše řádně prohřejte.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)