Schopnost vyjednávat je důležitá pro jakékoliv obchodní jednání, ale své pevné místo má v politice, vztazích a kdekoliv, kde je třeba najít shodu mezi dvěma odlišnými tužbami. Kdykoliv, kdy chcete po druhém nějakou laskavost, službu, zboží nebo třeba jen změnu jeho názoru, se bez vyjednávání neobejdete. Úskalí toho jednání je pak zejména protistrana s jejími zájmy a prioritami. Ostatně přesně k tomu došla i FBI.
Podle článku, který vyšel v časopise Reflex, vypracovala FBI model vyjednávání se zločinci s rukojmími. V čem spočívá? Skládá se z pěti kroků, které mají přimět druhého, v tomto případě zločince, aby změnil své chování. Tyto kroky jsou:
1. Aktivní poslech – Vyslechněte si názor protistrany a doplňte ho jakýmkoliv vyjádřením aktivního poslechu: „ano, hmm, aha apod.“
2. Empatie – Dejte protistraně vědět, že nejen posloucháte, ale i rozumíte. Uděláte to například tím, že shrnete to, co říká, nebo později doplníte jeho promluvu otázkami.
3. Spojení – Tato fáze nastane, když protistraně dojde, že ji nasloucháte a rozumíte. Tehdy vám začne věřit.
4. Ovlivnění – Až teprve po spojení lze přistoupit k ovlivňování rozhodnutí protistrany. Nejvyšší čas předvést svůj náhled.
5. Změna chování – Protistrana přijme navrhované řešení.
K vyhnutí se chybám pomůže i aktivní poslech. Víte, jak na něj?
1. Naslouchejte – při poslechu druhého nepřerušujeme ani nehodnotíme jeho sdělení. V hlavě si nepřipravujte odpověď nebo protiargument. Poslouchejte.
2. Vyjádření poslechu – někdy je dobré druhému naznačit, že opravdu posloucháme. Kýveme hlavou a říkáme slovo jako „ano“, „aha“ a „hm“. Jindy se naopak vyplatí jen pozorovat a sedět zticha a sečkat až partner domluví.
3. Opakování – Dřív než vyrchlíte své stanovisko, shrňte to, co jste slyšeli od partnera. Možná zjistíte, že jste to pochopili jinak než bylo myšleno (a situace se vyřeší dříve než myslíte).
4. Otázky – Počkejte až druhá strana domluví a případně položte doplňující dotazy (viz část opakování). Můžete protistranu vyzvat i k vyjádření toho, jak konkrétně by si řešení představoval on.
Řídit se jen podle těchto rad může pomoci, ale neškodí mít na paměti i budoucí vztah s protistranou. Protistrana, kterou přemluvíte k neférové domluvě, s vámi příště nejspíš již nic domlouvat nebude. Nezáleží na tom, zda to je zákazník, zaměstnanec nebo partner. Vítězství jedné bitvy může znamenat prohru celé války. Pokud tedy nejde jen o jednu domluvu, myslete na to.
A jak probíhá například partnerská komunikace? O tom se můžete dozvědět z článku Spojte dva světy.