Při pohledu na obsah učebnic může mnoho rodičů začít panikařit. Mnoho odborníků ale doporučuje zachovat si chladnou hlavu. Pedagogové se skluzem v probrané látce počítají a budou na ni připraveni. Není proto nutné, aby dítě několik hodin denně sedělo nad učebnicemi. Situace je navíc obtížná nejen pro rodiče, ale také pro samotné pedagogy. Učitelé byli připraveni na výuku kontaktní, která musela ze dne na den přejít na výuku distanční. Situace byla a je výjimečná, a proto je pochopení nutné na obou stranách.
Domácí vzdělávání je problematické zejména u teenagerů, kteří si někdy domácí vzdělávání pletou s prázdninami. I když by domácí vzdělávání mělo nahrazovat školní výuku, není vždy v silách rodičů trávit 5–6 hodin denně výukou svých potomků. Důležité je, aby starší děti pochopily nutnost učení se a spolupracovaly s učiteli online formou. Většina rodičů nemá pedagogické vzdělání a je pro ně nesmírně těžké, všechnu látku dětem správně vysvětlit. A s tím by měla škola počítat a pedagogové by na to měli být připraveni.
Přehnané nároky rodičů nejen v době koronaviru, mohou u dětí vyvolávat pocity úzkosti, snížené sebevědomí, ale také agresivitu a vyšší nemocnost. Přehnané nároky jsou časté u rodičů, kteří si prostřednictvím svých dětí plní své nesplněné sny. Rodiče tak často vyžadují od dítěte výborné výsledky, a to i přesto, že na ně dítě evidentně nemá. Dítě dochází na řadu kroužků, které ho vůbec nebaví, ale protože si to rodiče přejí.
Každý z nás potřebuje být milován, bez ohledu na to, jaký je a jaké jsou jeho výsledky, ať už ve škole nebo v práci. Bohužel u některých rodičů jsou projevy lásky vázané na školní výsledky. Pokud se dítěti ve škole příliš nedaří, může mít pocit, že není schopno plnit představy rodičů o něm samém a výsledkem jsou úzkosti, deprese a v extrémních případech i pokusy o sebevraždu. I v této nelehké době rodiče neměli děti nadměrně zatěžovat, ale měli by jim nechat prostor i na jejich vlastní aktivity včetně odpočinku.
Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com