Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Poznejte své fascie a vyzrajte na bolest svalů a kloubů

Publikováno: 8.1.2020
Poznejte své fascie a vyzrajte na bolest svalů a kloubů

Markéta Palatin

Redaktorka

Více o autorovi

Pohyb pro mnoho z nás znamená samozřejmost. Stačí však, abychom si víc zasportovali, špatně došlápli a nebo si prostě přeleželi krk. Najednou už to taková samozřejmost není. Pro většinovou společnost pohyb v našem těle zajišťují svaly, kosti, nějaká ta chrupavka a šlachy. Proto hlavní pozornost věnují právě jim. Jenže naše tělo má ještě jeden mohutný „nástroj“, který náš pohyb reguluje. Fascie.

Co jsou to fascie

Po mnoho let byly fascie lékařskou veřejností považovány jen za jakousi blánu, kterou jsou potaženy svaly. Teprve v posledních několika letech výzkumy ukázaly, že  fascie jsou něco mnohem víc. Kromě toho, že naše svaly obklopují, ony dokonce vstupují do vaziva uvnitř, vrůstají do šlach a snižují tak riziko přetažení a zranění. Pohyb na jedné straně těla se prostřednictvím fascií přenese do úplně jiného konce. A co víc, kromě svalů fascie obalují také vnitřní orgány. Jsou doslova jakousi sítí, která proplétá celé naše tělo a má velký vliv na jeho fungování a samozřejmě také pohyb.

Bez fascie ani pohyb

Fascie jsou  velmi elastické měkké tkáně. Jedním z jejich hlavních úkolů je zajistit, aby svaly po sobě hladce klouzaly a ve vzájemné souhře zajistily pružný a přesný pohyb. Čím pružnější fascie jsou, tím je náš pohyb ladnější a bezbolestnější. Tělo nás „lépe“ poslouchá. Bohužel nedostatkem pohybu (nebo jednostranným typem pohybu), nevhodnou stravou, nezdravým životním stylem a též přirozeným stárnutím organismu fascie tuhnou. Vytvářejí pak jakési místa shluků podkožního tuku, které omezují pohyb. Mezi typická problematická místa patří „esíčka“ a „bederní páteř“. Bolest kloubů a svalů nečeká daleko.

Zachovejte si ladnost

  1. Dodržujte dostatečný pitný režim - zdá se to jako paradox, že trocha tekutin navíc může naše tělo ovlivnit až tak moc. Pravdou však je, že fascie jsou složeny především z vody, kolagenu, bílkovin a sacharidů. Optimální pitný režim dokáže naši pokožku tedy vyhladit, omladit a naše zpříjemnit pohyby.
  2. Hýbejte se. Do svých denních rituálů zařaďte cvičení. Pokud s tělem nehýbeme, pak tuhne. Nejsou to často svaly samotné, ale zejména fascie, které se zkracují.
  3. Dotýkejte se svého těla. Sexuální aktivita je samozřejmě také žádoucí, ale v tomto případě pomůže jednoduché „pomačkávání“ různých částí těla, kdykoli si vzpomenete - ruce, nohy, krk, ramena, boky... Nebojte se přitlačit.
  4. Pořiďte si reflexní míčky nebo válec. Fascie milují pohyb, ale také mnoho dalších stimulací. Jednou z nich jsou i „masážní“ míčky s bodlinkami nebo různě veliké válce (lze je zakoupit ve specializovaných obchodech nebo zdravotnických potřebách). Neuvěříte jak moc vám pomůže přejíždět bosým chodidlem nebo dlaní po míčku/válci, dokud to nezkusíte. Využít můžete i váhy vlastního těla a (často trošku bolestivě) pomasírovat boční strany stehen, lýtka a záda.

Natáhnout, ale nepřetáhnout

Nic se nemá přehánět. Uvědomte si, že naše tělo není robot, ale dost živoucí celek. Reaguje na mnoho podnětů a zejména jejich kombinaci. Fascie si můžete představit i jako želatinového hada. Pokud je v pokojové teplotě, můžete jej pomaličku natahovat. Když ho pustíte, vrátí se do původní podoby. Pokud však škubnete, přetrhne se. Stejně tak v zimě je gumový had (stejně jako naše fascie) tužší, proto hrozí riziko zranění. Pokud naopak hada natáhnete moc, zůstane už vytahaný a jeho podoba nebude optimální.

Fasciální jóga - bič na bolest kloubů a svalů

Pokud se chcete o fascinujícím světě (svých) fascií dozvědět něco do větší hloubky, pak vyrazte na fasciální jógu. Využívá ke cvičení nejen klasické pozice (ásany), ale ozvláštňuje je ještě řadou dalších pohybů, které činnost fascií podpoří. Díky tomu, že o své tělo začnete pečovat doslova jako celku, zvyšuje se šance, že bolest svalů a kloubů začne postupně mizet. Zkušeným jogínům, se bude tento styl zdát jako jóga pro začátečníky, nicméně je dobré své tělo poznat z mnoha úhlů. Příčiny bolesti svalů a kloubů se pak mohou začít ztrácet.

Zdroj fotografií v článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)