Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Dýchám, tedy jsem aneb Zklidněte mysl a zbavte se stresu

Publikováno: 9.6.2021
Dýchám, tedy jsem aneb Zklidněte mysl a zbavte se stresu

Marie Cicvárek Fléglová

Redaktorka

Více o autorovi

Vyhnout se v dnešní době stresu je prakticky nemožné. Tlak z práce a povinností na každého útočí pravidelně, a tak je potřeba naučit se s těmito nepříjemnostmi vypořádat. Skvěle k tomu poslouží dechová cvičení. Velkou výhodou je, že kromě vašeho dechu k tomu nebudete nic potřebovat.

Dechová cvičení jsou skvělou cestou, jak se vypořádat s úzkostí, stresem i nepříjemnými myšlenkami, které vám mohou kolovat hlavou. Dechová cvičení jsou tu pro vás, jsou jen a jen o vás a budou přesně taková, jaká si je nastavíte. A v neposlední řadě, dechová cvičení, pokud se je naučíte praktikovat správně, jsou zázračná. Jak to víme? Máme to totiž vyzkoušené na vlastní kůži.

Dech je cesta za zdravím

Naučíte-li se správně dýchat, nezklidníte jen svou mysl, ale také se můžete zbavit bolestí zad, srovnat si metabolismus, naučit se používat svaly středu těla, zmírnit menstruační potíže a mnoho dalšího. Technik dechu je ale nespočet. Ty nejznámější vycházejí z jógové praxe a každá z nich má svůj jasný cíl.

Dechová cvičení: Cesta k rovnováze Nádí Šodhana

Nádí Šodhana nebo střídavé dýchání je jednoduchou technikou, která funguje antistresově a je cestou z duševní rovnováze. Princip je snadný – dýchá se jednou a následně druhou nosní dírkou.

Jak na to:

  • Usaďte se do zkříženého sedu nebo do pozice Lotosu.
  • Zavřete oči a z pravé ruky vytvořte vishu mudra - pokrčte do dlaně ukazováček a prostředníček, zbytek prstů je propnutý.
  • Pravým palcem stiskněte pravou nosní dírku a zhluboka se nadechněte, vydechněte dírkou levou. Pak prsteníčkem stiskněte levou dírku a nadechněte se, vydechněte pravou.
  • Toto cvičení opakujte tak často, jak vám bude příjemné.

Dechová cvičení: Očistná Kapálabháti

Díky této dechové praxi dokonale očistíte svou mysl a prokrvíte mozek. Jedná se o tzv. brániční techniku dýchání, při níž je třeba udržet ramena a hrudník zcela v klidu.

Jak na to:

  • Usaďte se do zkříženého sedu nebo do pozice Lotosu.
  • Veškerou pozornost přeneste do podbřišku a zcela uvolněte břicho.
  • Cvičení začněte pomalým nádechem nosem, po němž bude následovat rychlý výdech.
  • Mějte na paměti, že každý výdech je směřovaný směrem do břicha.
  • S výdechem „vcucnete“ břicho dovnitř, s nádechem zcela povolíte.
  • Nádech by měl trvat zhruba 3x pomaleji než výdech.
  • Celé cvičení provádějte zhruba 20 – 30 vteřin a frekvenci výdechů postupně zvyšujte.
  • Ze začátku se vám rychlým dechem může motat hlava, a proto se nebojte první krůčky k této technice zkoušet z polohy vleže.

Dechové cvičení: Sluneční dech Surja Bheda

Dechová technika, která energizuje celé tělo a zbavuje ho negativních emocí.

Princip této techniky je velmi snadný. Jak na to:

  • Usaďte se do zkříženého sedu nebo do pozice Lotosu.
  • Zavřete oči a zklidněte mysl.
  • S nádechem prsteníčkem pravé ruky uzavřete levou nosní dírku a vydechněte pravou dírkou.
  • Další nádechy a výdechy už provádějte jen pravou nosní dírkou. Levá je po celou dobu cvičení zavřená.

Dechové cvičení: Měsíční dech Čandra Bheda

Oproti Slunečímu dechu tato technika ochlazuje tělo, tlumí napětí a podráždění. Princip tohoto dechu je totožný se Slunečním, jen se celý proces obrátí. Jak tedy na to:

  • Usaďte se do zkříženého sedu nebo do pozice Lotosu.
  • Zavřete oči a zklidněte mysl.
  • S nádechem prsteníčkem levé ruky uzavřete pravou nosní dírku a vydechněte levou dírkou.
  • Další nádechy a výdechy už provádějte jen levou nosní dírkou. Pravá je po celou dobu cvičení zavřená.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)