Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Umíte správně reklamovat zboží? A víte na co máte nárok?

Publikováno: 20.9.2019
Umíte správně reklamovat zboží? A víte na co máte nárok?

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Každý z nás si někdy koupil něco, co nefungovalo úplně tak, jak by mělo. A tak zkusil výrobek reklamovat. Jenže co si budeme povídat, výrobci se snaží udělat vše proto, aby vám reklamaci nemuseli uznat. Jak tedy reklamovat správně?

Jaká práva má kupující?

Obvyklá doba, po kterou můžete zboží kvůli nějaké vadě reklamovat, je 24 měsíců od zakoupení. Neplatí to však v případě, kdy již kupujete zboží s určitou vadou či ve slevě a prodávající vás na to upozorní. Podobné je to i v případě běžného opotřebení. Pokud tedy nosíte svetr třeba rok a poté ho budete chtít reklamovat, protože se na něm vytvořily žmolky, zřejmě neuspějete. Někdy se však snaží prodejci za běžné opotřebení vydávat i vady výrobku. V tom případě vám nezbyde nic jiného, než se začít hádat.

Co byste jako kupující měli vědět

  • Reklamovat zboží můžete na místě, které je uvedeno v záručním listě (zpravidla prodejna nákupu nebo servisní centrum).
  • Vždy sepište reklamační protokol s přesným popisem vady a uvedení dne zahájení reklamace.
  • Pokud je reklamační řád prodávajícího v rozporu se zákonem, stává se neplatným (i kdyby jste jej podepsali)
  • Reklamace musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. Pokud prodávající tuto dobu překročí, aniž by vás včas informoval, máte nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
  • Obchodník nesmí zkracovat záruční lhůtu (prodlužovat však ano).
  • Po třetí reklamaci stejné vady máte nárok na vrácení peněz. Na vrácení peněz máte nárok i po čtvrté reklamaci různých vad.
  • Pokud zboží nelze opravit, může vám obchodník nabídnout výměnu za nové zboží nebo jiné zboží v podobné hodnotě - toto nemusíte přijímat, pokud se vám to nehodí. Stejně tak nemusíte přijímat poukaz na zboží místo hotovosti (ať už jeho reklamační řád říká cokoli).
  • Jestliže má výrobek tři a více vad, můžete požadovat hned vrácení peněz.  
  • Při uzavření obchodu mimo kamennou prodejnu máte nárok na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní (prodej na ulici, po telefonu).

                         

Jde to i bez paragonu a původního obalu

Ztratili jste účtenku a domníváte se, že tím to tedy pro vás končí? Reklamovat můžete i bez paragonu, jen je potřeba dokázat koupi daného výrobku u obchodníka jiným způsobem. Při platbě kartou například výpisem účtu s přesnými informacemi, kde byla věc zakoupena. V některých případech postačí i svědectví třetí osoby, která u nákupu byla. Ale v tomto případě je to spíše na dobré vůli prodávajícího.

Podobné je to i s originálním obalem či visačkou. Jestliže se na zboží objeví vada, k reklamaci nic z výše uvedeného není potřeba. Ani občanský zákoník nic takového neuvádí.

Prodejce se stále cuká?

Někteří obchodníci se budou snažit najít všemožné cestičky, jak vám reklamaci neuznat. Pokud tedy máte pocit, že se ničeho nedomůžete, nabízejí se dvě možnosti: jednak se obrátit na Českou obchodní inspekci, a nebo vše řešit soudní cestou. To se vyplatí především v případě, kdy reklamujete nějakou dražší věc. V tom případě si nechte vypracovat soudní posudek. Jestliže ten vám dá za pravdu, je na čase obrátit se na soud. Ten s kladným posudkem pravděpodobně (spravedlnost ale bývá někdy slepá) vyhrajete a soudní výlohy pak bude muset platit prodávající. Pokud se vám nechce k soudu, lze se obrátit i na nějakou vymáhající společnost, které případ svěříte. Té se většinou platí až v případě vyhraného sporu (společnost si bere určité procenta z vymáhané částky).

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)