Sportujte i při nemoci pohybového aparátu

Sportujte i při nemoci pohybového aparátu

Nemoci pohybového aparátu trápí většinu dnešní populace. Začínají od narození, mohou přicházet v dětství, v průběhu dospívání nebo jako následky životního stylu a sedavého zaměstnání.

Co to je nemoc pohybového aparátu?

Onemocnění kostí, kloubů a svalů. Většinou se jedná o onemocnění chronická, v ojedinělých případech akutní. Nejčastějšími problémy jsou bolesti zad, artróza, artritida, skolióza, osteomalacie a nebo osteoporóza.

Prevence či obrana?

Nejlepší obranou a zároveň prevencí je cvičení, zdravý životní styl a v neposlední řadě také zdravý jídelníček. Protože ne vždy je přísun potřebných živin a vitamínů dostatečný ze stravy, můžete sáhnout po potravinových doplňcích. Ty budou mít vliv nejen na pohybový aparát, ale pomohou například i srdci a trávení. Pokud chcete začít se cvičením, je vhodné se nejprve poradit s fyzioterapeutem, aby z důvodu nevhodného cvičení nedošlo k zhoršení stavu.

Cvičení a posilování

Není nutné být vrcholovým sportovcem ani trávit denně hodiny v posilovně. Obyčejná chůze, třeba i ve svižném tempu, dovede divy. Je však nutné dbát na správné držení těla a stereotyp chůze. Protahování a posilování především břišních svalů napomáhá k celkovému posílení středu těla.

Bezpečným cvičením je například plavání. Voda nadlehčuje, klade přiměřený odpor a usnadňuje námahu spojenou s vodní aktivitou. Pro začátek vyzkoušejte základní protahovací cviky ve vodě a jistě si brzy povšimnete výrazných rozdílů.

Pozitivní vliv na lidský organismus má také jízda na kole. Je výborným aerobním cvičením pro posílení svalstva, nejen nohou. Jízda na kole nepředstavuje tak velkou zátěž pro klouby jako běhání. A výlet někam do přírody napomůže nejen vaší fyzické kondici, ale také duševní stránce.

Když nepřeje počasí nebo není zrovna nálada vyrazit ven, je možné zacvičit si doma za pomoci rehabilitačních pomůcek, např. míče, balančních podložek či posilovací gumy.

Žijte zdravě

Pro každého z nás by mělo být neodmyslitelnou součástí dne dodržovat řádnou životosprávu. Pamatovat, že kromě práce, je tu i zábava a odpočinek.

Neopomínejte na pravidelné, vyvážené stravování a také na pitný režim. Obezita a s ní související zdravotní obtíže jsou další z mnoha faktorů zatěžující kosti a klouby.

Témata článku:

Mohlo by vás zajímat

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1