Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Nepodceňujte spánek

Publikováno: 27.2.2018
Nepodceňujte spánek

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Přemítáte v noci nad každodenními problémy místo toho, abyste pořádně spali? Pozor na to! Kvalitní spánek má vliv nejen na naši náladu, ale i délku života.

Jak dlouho bychom měli spát?

Univerzální odpověď na tuto otázku neexistuje. Potřebná délka spánku je velmi individuální a je závislá na mnoha faktorech. Zatímco někomu bude stačit 5 hodin, jiný se nemůže probudit po 10 hodinách.

Za optimální dobu se považuje osm hodin denně. Spánek trvající déle než 8 hodin je u zdravého dospělého pro organismus spíše unavující a místo aby energie přibyla, tak ubývá. Jednorázové dospání „restů“ není na překážku, nicméně nemělo by se to stát pravidlem. I tyto výkyvy organismus nezvládá úplně s přehledem.

Výhody kvalitního „šlofíčku“

Dostatek spánku má hned několik výhod. Kromě lepší paměti, delšího života, snižování stresu a větší kreativity ovlivňuje i naši váhu. Jestliže málo spíte, odrazí se to na vašem apetitu. Nejen, že budete mít záchvaty vlčího hladu, ale nebude se vám chtít ani do cvičení.

Nejsou to jen kruhy pod očima

Někdy se nám oněch osm hodin naspat nepovede, například z důvodu práce, ponocování s kamarády a nebo prostě nemůžeme usnout. Pokud se tak stane jednou za čas, není potřeba z toho dělat vědu, jestliže ale trpíte dlouhodobou nespavostí, zaděláváte si na nejeden problém. Narůstá riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšuje se krevní tlak a je větší pravděpodobnost vzniku cukrovky. Kromě toho dochází ke zhoršení reflexů, zvládání emocí a v hoších případech i k tomu, že člověk přestane rozlišovat mezi svými sny a skutečností.

Jak bojovat s nespavostí

Nejprve se snažte dodržovat tzv. spánkovou hygienu. To znamená, že před ulehnutím nebudete řešit stresové záležitosti, pít kofeinové nápoje a dlouho koukat do mobilu, tabletu či počítače. Ložnice by měla být vyvětraná a v posteli byste neměli strávit půl dne. Pokud nic z toho nezabere, můžete si připravit čaj z meduňky nebo z kořene kozlíku lékařského či mučenky. Doporučuje se i horké mléko a nebo bylinková koupel před spaním.

Kdy pro radu k lékaři

Pokud se problémy se spánkem objevují třikrát či vícekrát do týdne, je na čase se se svým problémem svěřit lékaři. V tomto případě už se jedná o diagnózu nespavosti, se kterou vám výše zmíněné rady zřejmě nepomohou. Lékař by vás měl poslat do spánkové laboratoře, kde se budou snažit zjistit příčinu. Léčba se většinou skládá z užívání léků a terapie.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)