Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Ketodieta slaví úspěchy. Kromě výhod ale skrývá i nástrahy!

Publikováno: 28.8.2019

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Mahulena Bočanová. Bára Kodetová-Šporclová nebo Alice Bendová si hubnutí za pomoci ketodiety nemohou vynachválit. Hubne se při ní prý rychle a bez týrání se ve fitku. Jenže každá mince má i svou odvrácenou stranu. Zjistili jsme pro vás všechna pro i proti téhle cesty ke štíhlé linii.

Ketodietě se také říká proteinová dieta. Z velké většiny totiž vylučuje z jídelníčku sacharidy, jako jsou chleba, pečivo, přílohy, luštěniny nebo sladké výrobky a povoluje jíst především bílkoviny, tuky a vlákninu. Co to způsobí? Sacharidy jsou základním zdrojem energie pro náš organismus. Pokud jich ovšem tělo dostane minimum, začne si nezbytnou energii tvořit z tuků. Jenže z tuků v potravě, na rozdíl od sacharidů, dostatek potřebné energie nelze získat. A tak si ji tělo musí začít brát ze svých tukových zásob. Tělo se v takové chvíli dostává do stavu ketózy, začíná vytvářet ketolátky, čili ketony. Ty vznikají štěpením tukových zásob a slouží jako energetický zdroj.

Tukové zásoby mizí

Na rozdíl od jiných diet není tedy ketodieta jen o omezení příjmu energie, ale o dočasné velké změně metabolismu v těle. Výsledkem jsou mizející tukové zásoby. Jelikož ale takové stravování není pro naše tělo přirozené, lze přísnou ketodietu držet vždy jen po určitý časový úsek. Poté přicházejí dvě fáze, kdy si člověk sacharidy postupně vrací do jídelníčku. Nikdy by jich ale už neměl konzumovat velké množství.

Klady a zápory ketodiety

Každá mince má i svou rubovou stranu. Stejně tak proteinová dieta přináší kromě výhod i rizika, s nimiž je nutné počítat. Tady jsou pro a proti ketonového hubnutí.

PRO:

  • Velkou výhodou ketodiety je, že člověk nemá hlad, a většinou ani chuť na sladké. Strava je založená na mírně zvýšeném příjmu bílkovin a na zelenině, které jsou obecně velice syté.
  • Při ketodietě čerpá tělo energii z tuků, ne ze svalů. Ty jsou dodanými bílkovinami ochráněné. Jeden z hlavních benefitů proteinové diety oproti jiným redukčním metodám tedy je, že se neztrácí svalová hmota.
  • Nejjednodušší je konzumovat již připravené speciální proteinové potraviny, jídelníček je tedy jasně naplánovaný a odpadá tak problém a přemýšlení nad tím, co budete jíst.
  • Při návratu k normální stravě ve třetí fázi ketodiety se pomalu navyšují sacharidy. Kdo drží dietu, učí se v této chvíli sestavovat si vyváženou stravu s optimálním poměrem živin, což je důležité do budoucna, aby se shozené kilogramy opět nevrátily. 

 PROTI:

  • Opravdu minimální příjem sacharidů denně se podle některých odborníků při nejlepší snaze v běžném jídelníčku nedá uhlídat, protože určitý obsah sacharidů najdeme téměř všude. Z běžné stravy tedy ketogenní dietu neposkládáme, potřebujeme speciálně vytvořené směsi, koktejly, pudinky a další jídla.
  • Stav ketózy má i dehydratační účinky, prvních pár kilo dolů jde tedy na úkor vody, organismus se odvodní. Zásada dostatečného pití je klíčová.
  • Glukóza, čili jednoduchý sacharid, je hlavním energetickým zdrojem pro mozek. A tomu trvá několik dnů, než si zvykne na alternativní zdroj – na ketolátku. Mozek při tom nemusí být spokojený. Mohou se objevit poruchy nálad, lidé se necítí ve své kůži a nemusí zvládat náročnější aktivity.
  • Při déletrvajícím omezování sacharidů mohou tyto látky chybět. Výsledkem je podrážděnost, horší schopnost soustředění a také výrazné bažení po sladkém.
  • Vyřazení obilovin a výrobků z nich znamená, že ve stravě chybí vláknina. Zelenina ji sice také obsahuje, ale v mnohem menším množství než obiloviny. Také vitamin B, obsažený v obilovinách, může tělu chybět.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)