Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Má smysl počítat při hubnutí kalorie?

Publikováno: 4.9.2021
Má smysl počítat při hubnutí kalorie?

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Odborníci a výživoví poradci říkají, že chcete-li zhubnout, musíte být delší dobu v kalorickém deficitu. Zkrátka výdej musí být vyšší než příjem. Jak toho ale docílit, když představa neustálého počítání kalorií a zapisování si jídla vás děsí? Ne vždy je potřeba se s kaloriemi „stresovat“. Stačí si nastavit jasná pravidla a těch se držet.

Naše tělo využívá kalorie jako pohon pro samotnou existenci a fyzickou aktivitu. Pokud jich přijímáme více, než jsme schopni využít, uloží si je do tukových zásob. A pak tedy nastává ten nepříjemný fakt – tloustneme. 

Kalorie jsou ve všech třech složkách potravy, ze kterých by měl být složen náš jídelníček. V bílkovinách, sacharidech i tucích. V tucích je jich samozřejmě o něco více. Tuky mají ale tu schopnost, že nás zasytí na delší dobu. Ovšem při redukci bychom to s jejich konzumací neměli přehánět, protože přece jenom je jejich kalorická hodnota opravdu vysoká.

Jediná cesta, jak zhubnout, je mít příjem nižší než výdej. Toho docílíte primárně správným jídelníčkem v kombinaci se sportem. Mnozí si myslí, že tučné jídlo a sladkosti vypotí při sportu, ale to je omyl. Pohyb má veliký vliv na hubnutí, ale cesta ke štíhlejším křivkám vede přes kuchyň.

Abyste nemuseli počítat kalorie, je dobré ve svém jídelníčku nastavit pár „fíglů“:

  • Z jídelníčku vyřaďte (nebo alespoň omezte) vysokokalorická jídla (smažené, sladkosti,…).
  • Nahraďte kalorické suroviny méně kalorickými, ale s vysokou výživovou hodnotou (bílou mouku za celozrnnou, bílou rýži za tmavou, banán za bobulovité ovoce atd.).
  • Zmenšete porce a přidejte zeleninu.
  • Jezte pravidelně, abyste rozpohybovali metabolismus.
  • Přidejte bílkoviny.

Začátečník je na tom líp než věčný dietář

Pokud jste začátečník v hubnutí, jedli jste předtím klasickou „českou“ stravu plnou pečiva, knedlíků, příloh a zelenina vám nic neříkala, tak po nastavení základních pravidel zdravého stravování, vám půjdou kila dolů rychle. Naproti tomu otřelí dietáři, kteří svůj metabolismus stále trápí nějakými „podvyživovacími“ dietami, budou hubnout opravdu pomalu, anebo vůbec.

Tito lidé by se zkrátka měli naučit znovu jíst a překonat strach z jídla. Nebojte se, že přiberete. Ze začátku možná ano, protože tělo bude v šoku z toho, že konečně dostane výživu. Ale až pochopí, že to s ním konečně myslíte dobře, poděkuje vám formou ztráty kilogramů. Chce to jen čas a trpělivost.

Geny, výmluvy, „prasečí“ dny – kde je pravda?

Hubnutí nám do jisté míry skutečně mohou zkomplikovat geny. Ano, ty boky nebo podbřišek prostě mohou jít dolů opravdu těžko. Nicméně není důvod se vymlouvat na rodiče a prarodiče, ale jít si za svým cílem a vydržet.

Hormony mohou v mnoha ohledech také nasekat v našem těle velkou neplechu. Ženy v menopauze či snížená funkce štítné žlázy jsou nejčastějšími problémy, proč nehubneme. Platí zde ale stejné pravidlo – vydržet. Dodat tělu dostatečnou a kvalitní stravu v kombinaci s pohybem.

Mobilní aplikace Léto aktivně a zdravě je průvodce zdravým životním stylem

Díky ní poznáte, že i malé změny v životním stylu mají vliv na zdraví a lze je zařadit snadno a zábavnou formou.  V aplikaci na vás čekají výzvy z kategorií sport, výživa, relax, které budou průběžně přibývat. Zapojte se do výzev, sdílejte výsledky, soutěžte o ceny. Dostatečný pohyb, správná výživa a psychická pohoda – to je základ pro zdraví i pro dobrou kondici. Celý obsah připravili zkušení odborníci. Aplikace je určena pro všechny bez rozdílu věku. Prožijte léto aktivně a zdravě! 

Odborným garantem mobilní aplikace Léto aktivně a zdravě je nezisková společnost Vím, co jím a piju. Partneři projektu jsou Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR 211, RACIO, Krahulík – MASOZÁVOD Krahulčí, Maminčino koření, Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchequie, hamko cz, ORIFLAME CZECH REPUBLIC, BONAVITA a Focus agency.

Pokud dodržujete všechna doporučení, a přesto se váha nehne, zkuste zařadit tzv. cheat meal nebo cheat day. Jedná se o jedno jídlo nebo den, kdy si dáte všechno, na co máte chuť. Tělo se tak dostane do lehkého šoku a metabolismus opět začne pracovat na plné obrátky. Ovšem pozor na to, aby se z jednoho jídla nebo dne nestal celý týden, měsíc, rok…!

Vytrvejte

Hubnutí může být někdy běh na dlouhou trať. Vždy ale začněte tím, že eliminujete nezdravá jídla, začnete jíst pravidelně, porce budou menší, ale s větším obsahem zeleniny, přidáte pohyb. Hubnutí vyžaduje především trpělivost. Nezapomínejte na to, jak dlouhou dobu vám trvalo se dostat na takovou váhu, jakou máte nyní. Tak dlouho nebo možná i déle bude vašemu tělu trvat, než nastanou nějaké změny. Dejte tomu čas a nechtějte všechno hned.

Stáhněte si zdarma aplikaci a bavte se

Více informací: www.aktivneazdrave.cz/aplikace

Google Play pro Android: stahujte zde

App Store pro iOS: stahujte zde

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)