Rodina versus škola
Dítě by mělo být (adekvátně věku) s problematikou drogové závislosti seznámeno. Mnozí rodiče předpokládají, že za prevenci je zodpovědná škola. Škola předpokládá, že prvotní informace dítě získá v rodině. Ačkoliv ve školách probíhá řada preventivních akcí, rozhodující vliv na svého potomka mají rodiče. To, jaký postoj k návykovým látkám má rodina, vnímá dítě již od útlého věku. Pokud je v rodině akceptováno nadměrné užívání alkoholu či jiných návykových látek, dítě v jejich užívání nebude vidět velký problém. Pokud bude naopak dítě konfrontováno s problematikou závislostí jako s problémem, bude tak na něj i nahlížet.
Nám se to stát nemůže
Mnoho rodin žije v mylné představě, že jejich dítě drogy užívat nemůže. Rodiče závislých dospívajících jsou pak šokováni, když zjistí, že právě jejich potomek drogy užívá. Dá se drogové závislosti u dítěte nějak předejít? Lze říci, že existují určité faktory, které vznik a rozvoj závislosti zvyšují. Na nás, rodičích, je tyto rizikové faktory eliminovat.
Rizikové faktory v rodině
- Jedním z nejdůležitějších rizikových faktorů je nedostatek času na dítě, nedostatečné zpětná vazba na jeho potřeby, nedostatečná péče a dohled ze strany rodičů a podceňování dítěte. Druhým protipólem, ale stejně rizikovým, jsou extrémní požadavky, přehnaná přísnost, nedostatek citové vazby, absence projevů lásky a přeceňování dítěte.
- Příliš přísná nebo příliš liberální výchova.
- Zneužívání návykových látek v rodině.
- Sexuální zneužívání dítěte.
- Špatná sociální situace rodiny, zejména extrémní chudoba.
- Nedostatek sociálních dovedností (neschopnost řešit konflikty, zvládat stresové situace, nedostatek komunikace, problémy v mezilidských vztazích aj.).
- Psychická onemocnění v rodině (úzkosti, deprese, sebevražedné sklony, aj.)
- Nedostatek sociálních kontaktů, především když je dítě vychováváno pouze jedním rodičem, osamělost rodiče, nedostatek kontaktů s příbuznými aj.
Rizikové faktory ze strany vrstevníků a školy
- Šikana.
- Špatný prospěch.
- Negativní atmosféra ve škole, nedostatečná komunikace mezi studenty a pedagogy, nedostatečná komunikace mezi školou a rodiči, nedostatečná nebo žádná primární prevence ve škole, nezájem školy o mimoškolní aktivity studentů, nejasná pravidla ohledně návykových látek ve škole aj.
- Pozitivní zkušenost blízkých vrstevníků s drogami.
- Vzdor vůči autoritám, společnosti.
- Snadná dostupnost drog.
Tipy pro rodiče
- Pokud vám dítě začne o něčem vyprávět, věnujte mu veškerou pozornost. Odložte mobil a dítěti naslouchejte.
- Slovně dítě oceňte, že se vám rozhodlo se svými starostmi svěřit. Povzbuzujte a motivujte ho k vyprávění, ale pozor na přílišné rodičovské vyptávání.
- Pozor na neverbální komunikaci jak vaši, tak dítěte. Žádná dětská otázka není hloupá a pokud dáte dítěti najevo, že takové jeho otázky jsou, příště už se vás na nic nezeptá.
- Pouhé zákazy bez patřičného vysvětlení příliš nefungují, protože jak všichni víme, zakázané ovoce nejlíp chutná. Dítě musí vědět, proč je lepší drogy neužívat.
- Informace o drogách, které dítěti předáváte, mějte pravdivé. Nefungují doporučení typu: „Když budeš kouřit trávu, tak umřeš.“ Dítě dobře ví (např. od kamarádů), že to není pravda, protože mnozí marihuanu kouří a jsou stále mezi živými. Informace proto mějte reálné, pokud budete lhát, dítě vám příště už věřit nebude. Chybí-li vám informace, nastudujte si je.
- Pokud cítíte, že má vaše dítě problém s drogami, obraťte se na odborníka, např. školní psycholog, dětský psycholog, adiktologické zařízení (zařízení poskytující služby drogově závislým a jejich rodinným příslušníkům aj.).