Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jak připravit děti na návrat do školy

Publikováno: 20.5.2020
Jak připravit děti na návrat do školy

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

Koronavirus vytrhl děti z režimu, na který byly zvyklé. Musely opustit nejen školu, ale také kamarády a zájmové kroužky. Některé děti mají distanční výuku a s učiteli pracují v online prostoru. Jiné děti ale takové štěstí nemají a jsou jim jen zadávány úkoly, které je nutné vypracovat a látka, kterou je třeba se naučit. Rodiče jsou pak ti, na jejichž bedrech leží zodpovědnost za školní výuku. Není proto divu, že zejména rodiče uvítali zprávu o možném návratu dětí do školních lavic. Možná, že tato zpráva příliš nepotěšila některé děti, které je nutno na návrat do školy připravit.

Děti potřebují informace

Pokud děti čeká návrat do školních lavic, je důležité je připravit na jiný školní režim, než na jaký byly zvyklé uběhlé dva měsíce. Děti by měly být dostatečně informovány, jak bude školní vyučování vypadat, a to včetně nošení ochranných pomůcek. Není vhodné děti v souvislosti s koronavirovou nákazou zbytečně stresovat, ale ani situaci zlehčovat. I děti totiž ocení pravdivé informace, adekvátní jejich věku. Důležité je vysvětlit dětem důvody nařízených opatření.

Respektování školních pravidel

Při návratu do školy lze předpokládat, že každá škola bude mít školní pravidla jinak nastavená. Zejména mladší děti by měly být rodiči upozorněny, jak důležité je školní pravidla respektovat. Důraz je třeba klást zejména na obezřetnost při osobním kontaktu, nutnost nošení roušky a neshromažďování se. Menší děti jsou spontánní a snadno zapomenou na dodržování opatření.

Pozitivní motivace

Ne všechny děti se těší na školní povinnosti, ale zcela jistě se těší na své kamarády. Hledejme tedy společně s dětmi to pozitivní, co je při návratu do školy čeká. Ano, bude to učení a úkoly, ale budou to také kamarádi, které dlouho neviděly. Navíc provoz školy v jakémsi „nouzovém režimu“ může být pro mnoho dětí tak trochu dobrodružstvím. Společně s učiteli a spolužáky budou fungovat za nouzových podmínek, na což budou mnozí po letech vzpomínat. Samozřejmě záleží vždy na konkrétním učiteli, jak se situace zhostí. Měl by ale mít na paměti výjimečnost celé situace a podle toho k dětem přistupovat.

Domácí vzdělávání versus škola

Děti, zejména ty introvertnější či extrémně citlivé, někdy mohou školní docházku prožívat jako stresor a současné domácí vzdělávání jim více vyhovuje. Oproti tomu jsou děti, které domácí vzdělávání zvládají hůře, protože jim chybí kolektiv vrstevníků. Mnoho dětí má pocit jakýchsi prázdnin, protože rodiče mnohdy nejsou schopni, ať už díky pracovnímu vytížení či práci z domova, zvládat s dětmi pravidelný režim vyučování. Díky absenci pravidelného režimu pak děti mohou prožívat úzkost, nervozitu a podrážděnost. Na dětech se podepisuje nejen sociální izolace, ale také podrážděnost rodičů, na které jsou v souvislosti se školními povinnostmi kladeny zvýšené nároky.

Škola pomůže rodičům i dětem

Díky opětovnému návratu do školních lavic v řadě rodin nastane pozitivní rodinná atmosféra. I když ne zcela, tak alespoň zčásti, bude vše opět fungovat tak, jak jsme byli zvyklí. Život bude mít známý řád a smysl, a to je právě to, co v téhle nepředvídatelné době mnozí potřebujeme.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)