Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Sportování v zimě. Základy vrstvení a výběru materiálů

Publikováno: 2.12.2020
Sportování v zimě. Základy vrstvení a výběru materiálů

Marie Cicvárek Fléglová

Redaktorka

Více o autorovi

Příchod zimy by neměl být důvodem, proč pověsit své oblíbené sportovní aktivity na hřebík. Naopak, přeci jen se říká, že neexistuje špatné počasí, ale špatné oblečení. A tak se naučte vrstvit a vybírat oblečení z kvalitních a funkčních materiálů. Odměnou vám bude nejen teplo po celou dobu sportování, ale také rychlejší spalování.

Seznamte se s tzv. cibulovým principem neboli způsobem, jak vrstvit funkční oblečení, které je alfou a omegou sportování bez rizika prochladnutí v zimních měsících. Cílem je volit jednotlivé vrstvy oblečení v závislosti na jejich funkci a získat tak maximální komfort jak ve smyslu termoregulace, tak i ochrany před vnějšími vlivy.

Termoregulace je pak optimální transport potu, díky kterému se naše tělo ochlazuje, ale současně se pot nehromadí v oblečení. Vždy samozřejmě záleží na konkrétní sportovní aktivitě, intenzitě zátěže a klimatických podmínkách. Díky menšímu množství slabších

vrstev se dokážete lépe přizpůsobit každé aktivitě a včas zareagovat na výkyvy počasí. „Dnes už není funkční prádlo výsadou jen aktivních sportovců. Můžete si vybrat jak prádlo pro sportovní aktivity, tak do práce nebo na volný čas. Důležité je, abyste se cítili dobře,“ uvádí Mario Vlček, zakladatel značky Moira.

Jak vrstvit sportovní oblečení na outdoorové aktivity?

1. vrstva – Přiléhavé funkční prádlo (těsně na tělo, nesmí však omezovat pohyb). Jejím hlavní úkolem je odvod potu do další vrstvy, a tím vás „drží v teple“. Čím vyšší je intenzita zátěže, tím lepší transportní schopnosti musí mít zvolený materiál. Nejčastěji jsou to polyester, polyamid a polypropylen, často s přídavkem stříbra, které má antibakteriální funkci. Trendem posledních let jsou přírodní materiály (merino vlna – produkty z ovčí vlny), které nevyžadují tak časté praní, ale hodí se spíše pro lehčí aktivity. Navíc je přirozeně elastická a zamezuje množení škodlivých bakterií.

Do této vrstvy oblečení se řadí speciální funkční termo prádlo a ponožky. Přesné složení vláken výrobci většinou tají, označují je však svým obchodním nebo výrobním názvem. Určitě tak znáte názvy vláken jako Coolmax, Thermocool, Thermolite, Supplex nebo Gore.

2. vrstva – Funkční prádlo se schopností izolovat, čímž napomáhá udržet tělesnou teplotu. Současně však transportuje vlhkost z první vrstvy dále. Do této vrstvy patří roláky a mikiny vyrobené z flísu, polyesteru, vlny a bavlny.

3. vrstva – Chrání před různými klimatickými vlivy a současně předává vlhkost do okolního prostředí. Proto je potřeba, aby z čelní strany chránil naše tělo materiál, který neprofoukne. Ideální je ten s funkční membránou. Jedná se o tenký, prodyšný a nepromokavý materiál aplikovaný na vnitřní stranu oděvu.

Svrchní, třetí vrstva odvádí vlhkost z předchozích dvou vrstev ven. Zároveň je však odolná vůči povětrnostním podmínkám v závislosti na aktivitě a okolním podmínkám. Obecně lze říct, že je třeba ochránit tělo větru a vodě odolnou bundou/kalhotami. Se snižující se teplotou okolního prostředí je dobré přidat zateplovací vrstvu (lehká péřovka nebo oblíbená softshellová bunda). Pro náročné aerobní aktivity (skialp, běh, cyklistika) se hodí tenčí izolační bundy. Naopak pro méně náročné aerobní aktivity (sjezdové lyžování, turistika, procházky) je vhodnější „tlustší” péřovka či „vaťák”.

Jaké zvolit oblečení na indoorové aktivity?

Pokud vám je přeci jen bližší sportování uvnitř, ať už doma nebo v tělocvičně, i zde myslete na funkční oblečení. A to zejména proto, že je důležité tělo ochránit předtím, než jej důkladně zahřejete a protáhnete. Nikdy by vám nemělo být chladno a neměli byste cítit, jak se říká „koláč na zádech“.

Funkční sportovní oblečení existuje v mnoha variantách. Na indoorové aktivity se nemusíte balit jako cibule, bohatě vám postačí jen dvě vrstvy oblečení. Nepodceňte kvalitní spodní prádlo (ženy by se měly zaměřit zejména na sportovní podprsenky se správnou podporou), tričko nebo nátělník z funkčního materiálu, který vám zajistí rychlé odvedení potu z těla a na začátek aktivity také lehčí mikinu.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)