Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Kardio cvičení: Díl 2. Aerobní vs. anaerobní aktivity

Publikováno: 25.1.2021
Kardio cvičení: Díl 2. Aerobní vs. anaerobní aktivity

Marie Cicvárek Fléglová

Redaktorka

Více o autorovi

O tom, jak je kardio cvičení prospěšné pro lidské tělo, jsme si „povídali“ minule. Máme tu ale termíny „aerobní“ a „anaerobní“. Slova, která mnoho vrcholových sportovců skloňuje poměrně často. Proč? Z jakého důvodu byste měli i vy, sportovci „hobíci“, znát jejich podstatu?

Mezi aerobní a anaerobní aktivitou je velký rozdíl. Zatímco první zmíněné cvičení je cesta k budování vytrvalosti a spalování tuků, druhý typ cvičení buduje sílu a zlepšuje výkon. Jak si mezi tím vybrat? Snadno – obě aktivity je nejvhodnější kombinovat. Teprve pak bude tělo pracovat, jak má, budete spalovat, cítit fyzickou sílu, formovat postavu a cítit se skvěle.

Aerobní cvičení? Chůze či jízda na kole

„Aerobní cvičení je takový druh aktivity, během níž putuje do svalů a orgánů dostatečné množství kyslíku,“ vysvětluje osobní trenér Jan Kempa a dodává: „Toto cvičení se provádí delší dobu, a to při nižší intenzitě.“

Aerobní aktivitou je např. chůze, běhání, jízda na kole, plavání, veslování a mnoho dalšího. Během tohoto cvičení dochází ve větší míře ke spalování tuků. Během sportování totiž tělo nejprve využije jako zdroj energie cukry a následně začne brát z tukových zásob.

Důvodů, proč se pustit do aerobního cvičení, je nespočet – zlepšení funkce srdce, oběhového systému, dýchání, zlepšení stavu kostí, podpora imunitního systému, anebo například psychická relaxace a zvýšení mentální výkonnosti.

Anaerobní cvičení zlepší vaši výkonnost

Dobíháte tramvaj a pak sotva popadáte dech? Skvělé! Vykonáváte totiž anaerobní cvičení. „Jedná se o aktivity s vysokou intenzitou po krátkou dobu, takže se kardiovaskulárnímu systému nepodaří rychle dostat mnoho kyslíku do svalů,“ vysvětluje Jan Kempa. A přestože se to může jevit jako nežádoucí, opak je pravdou. Anaerobní cvičení zlepšuje výkonnost a posiluje svalstvo. Je to natolik intenzivní a náročný druh sportování, že se v těle „probudí“ tvorba laktátu, která je právě u aerobních aktivit nežádoucí. Laktát je sůl kyseliny mléčné, která vzniká právě při anaerobním metabolismu. Tedy při spalování cukrů za nepřítomnosti kyslíku. Zkrátka vám ztuhnou například při běhu nohy a chvílemi máte pocit, že neuděláte ani krok,“ doplňuje Kempa.

Hlavními benefity anaerobního cvičení jsou: zvýšení pevnosti kostí, ochrana kloubů nebo posílení metabolismu. A do jakých aktivit se pustit, kromě dobíhání tramvaje? Sprinty, HIIT, cvičení s kettlebellem, skákání přes švihadlo nebo například tabata.

V prvním díle našeho kardio seriálku jste se mohli dočíst o tom, co kardio cvičení vlastně znamená a jaké jsou jeho benefity. Pokud vám článek unikl, přečíst si ho můžete zde: Kardio cvičení: Díl 1. Cesta k dlouhodobé vytrvalosti. V dalším díle se budeme věnovat konkrétním zimním aktivitám.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)