Mít základ finanční gramotnosti je cesta k tomu, abychom své potomky naučili nežít od výplaty k výplatě, mít našetřené peníze na horší časy a znát hodnotu peněz. Právě díky této dovednosti je připravíme na život, který by mohl být lehčí o starosti typu: jak zaplatit návštěvu zubaře, nové pneumatiky nebo třeba daně. „S finanční gramotností je potřeba začít v co nejútlejším věku. Od chvíle, kdy dítě rozumí pojmu peníze, je nutné mu vysvětlovat, že věci v obchodě nejsou zadarmo. Při přechodu do školy lze potom s touto oblastí pracovat komplexněji,“ říká Veronika Tomanová, zakladatelka webu Zlatka.in.
Chceme-li, aby dítě pochopilo, jak se s financemi zachází, je důležité začít u sebe a jít příkladem. „Finanční gramotnost však nelze uchopit jako vysvětlování jednotlivých pojmů, je to především komplexní soubor vědomostí a dovedností, které by měly být děti schopné aplikovat v praxi,” doplňuje Tomanová. Znalost peněz je dlouhodobý proces, který může trvat celé období dětství a dospívání. Kromě pomocných výukových webů je třeba vše, co dítěti předáme, vyzkoušet, nakolik váš potomek chápe hodnotu peněz.
Finanční gramotnost u dětí nespočívá pouze v tom, kolik jsou si schopné ušetřit do prasátka. Naučte je hospodařit s penězi, mít za ně zodpovědnost a vnímat, že práce s nimi nespočívá jen na principu „kup a zaplať“, ale existují i v takové podobě, jako je pojištění, hypotéka nebo nájem.
Interaktivní web Zlatka.in je stránka pro děti prvního a druhého stupně základních škol. „Úkoly jsou zde postavené takovým způsobem, aby děti v podstatě nezaznamenaly, že se učí. Jedná se o herní aktivity, při nichž mimoděk získávají další vědomosti. Naučí se tak hospodařit s penězi a dozvědí se, jak fungují banky a jejich produkty, tedy například platební karty či spotřebitelské úvěry. Pojmy, se kterými se seznamují, vychází z obsahu výuky daného stupně školy, takže naplňují všechny potřebné očekávané výstupy,“ vysvětluje Tomanová.
Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com