Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Imunitní systém v akci: Bojovník i zahradník v nás

Publikováno: 13.4.2020
Imunitní systém v akci: Bojovník i zahradník v nás

Markéta Palatin

Redaktorka

Více o autorovi

Naše tělo je ukázkou špičkové spolupráce jednotlivých složek. Bez vzájemné podpory a komunikace by totiž náš organismus příliš dlouho nevydržel. Jednotlivé buňky si prostřednictvím nervové soustavy, kterou řídí mozek, předávají zprávy o dění v daných oblastech. Mozek pak skrze své mechanismy vydává „rozkazy“ k příslušné akci. Někde ubrat, jinde přidat. To, jak tělo funguje, však výrazným způsobem ovlivňujeme i my sami. Jak podpořit jeho optimální funkčnost?

Nervový systém pod tlakem stresu

Prvním předpokladem správně fungujícího organismu je „zdravý“ nervový systém. Aby mohl systém správně reagovat, musí dostávat správné informace. Bohužel ne vždy je naše tělo a psychika v kondici. Jedním z nebezpečných útočníků na naši imunitu paradoxně není vnější patogen, ale naše reakce na  vnější situaci. Zjednodušeně stres (skrývá se v něm i obava, strach, úzkost, bezvýchodnost a jiné emoce). Stresu jako takového se zbavit nemůžeme. Co však regulovat lze je jeho intenzita a hlavně se můžeme pokusit minimalizovat dopady jeho působení. Právě k tomu by měla naše pozornost směřovat.

Látky, které podporují imunitu

Vedle psychické podpory je samozřejmě nutné své tělo podpořit i na fyzické rovině. K tomu je zapotřebí aktivně dodržovat zdravý životní styl. Svou stravu navíc můžeme obohatit o potraviny, které obsahují látky podporující na různé úrovni imunitní systém.

  •  Vitamin C – tento vitamin je s imunitou spojován dlouhodobě. Kromě stravy (šípek, rakytník, jahody, růžičková kapusta) můžete zařadit i kvalitní doplňky stravy s postupným uvolňováním.
  • Omega 3 mastné kyseliny. Právě Omega 3 (spolu s vitaminem D) označil Státní zdravotní ústav za jedny z podstatných látek, které bychom měli v boji proti koronaviru SARS-CoV-2 tělu dopřát. Najdeme je v mořských rybách. Důležité jsou totiž složky EPA a DHA, které pomáhají posílit obranyschopnost těla.
  • Vitamin D3 (ideálně spolu s vitaminem K2).
  • Zinek – používá se zejména v období nachlazení a chřipek, neboť pomáhá v boji s infekcemi a zároveň má pozitivní vliv na imunitu.
  • Česnek, cibule, zázvor, kurkuma (s pepřem), zelenina a ovoce.  

Imunitní brzdy. Uvolněte je

  • Kouření – existuje řada studií, které dokazují, že právě kouření výrazně omezuje schopnost organismu optimálně reagovat, zároveň poškozuje řadu orgánů a tělesných procesů. Negativně na organismus působí i nadměrné požívání alkoholu.
  • Nedostatek pohybu – abyste mohli cvičit, nemusíte chodit do fitka ani vybíhat každé ráno z domu. Stačí zůstat v pohodlí domova a využít některou z internetových nabídek. Zkuste naše cvičící tipy. Jedinou brzdou v tomto směru je většinou naše osobní lenost.
  • Nekvalitní spánek – regenerace našich buněk (včetně těch nervových, tzv. neuronů) probíhá právě během spánku (i díky melatoninu). Pokud je ho nedostatek nebo není kvalitní (například spaní při světle), celý proces to může negativně ovlivnit.
  • Nevhodná strava – vyvážená strava s dostatkem vitaminů, minerálů, stopových prvků, vlákniny je základ. Jde o to nalézt právě ten svůj poměr bílkovin, sacharidů a tuků. Potřeba jsou všechny složky! Inspirujte se, jak by takový zdravý talíř měl vypadat.
  • Nedostatečné dodržování hygienických návyků.

Imunita i jako ochránce vnitřního světa

Imunitní systém má však ještě jednu funkci, a to je vnitřní regulace buněk. Právě oslabená imunita zvyšuje riziko vzniku řady onemocnění, a to včetně těch nejvážnějších, mezi které patří i rakovina. Během lidského života se totiž naše buňky mnohokrát mění. Některé umírají, jiné vznikají. Imunitní systém zasahuje v případě, kdy je nějaká buňka poškozená nebo mutovaná (duplikace neproběhla v pořádku a došlo k chybě). Imunita tedy podporuje buňky zdravé a různými mechanismy ničí buňky tělu sice vlastní, ale nebezpečné. Pokud tento proces neprobíhá, může dojít i ke vzniku (chronického) zánětu, kdy boj s ním imunitu dále vyčerpává a situace se komplikuje.

Co je cílem podpory imunity?

Pokud náš systém příslušný vir nezná, musí si imunitu vůči němu nejprve vytvořit. Podporou imunity tedy nejde primárně o zamezení „chycení“ nemoci, ale o minimalizaci dopadů na organismus a zajištění co nejlehčího průběhu bez zbytečných komplikací.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)