Má moje dítě ADHD nebo "jen" hodně zlobí?

Má moje dítě ADHD nebo "jen" hodně zlobí?

Pokud máte pocit, že je vaše dítě neposlušné, chvilku neposedí, je příliš hyperaktivní a nedokáže se soustředit, nemusí jít o obyčejné dětské zlobení, ale o poruchu pozornosti s hyperaktivitou, známou jako ADHD. Jde o neurologickou vývojovou poruchu, která se zlobením nemá nic společného. Na druhou stranu nutno dodat, že ne každé neposedné dítě má poruchu pozornosti. Víte, jakých projevů si všímat a kdy se obrátit na odborníka?

Porucha pozornosti s hyperaktivitou

První projevy ADHD se objevují už v dětství a v 50 % případů přetrvává tato neurologická porucha do dospělosti. Typickými projevy jsou nesoustředěnost, nepozornost, roztěkanost, impulzivní jednání a hyperaktivita, kterou dítě není schopno ovládat. ADHD je velmi dobře zvládnutelné onemocnění, ovšem za předpokladu, že jsou rodiče o problematice dostatečně informováni. Ačkoliv nejde o poruchu vyléčitelnou, díky psychologické péči se rodiče nemusí diagnózy obávat. Konkrétní příčina vzniku ADHD není známá, ale podle odborníků existují rizikové faktory, které se na vzniku a rozvoji ADHD mohou podílet. Patří mezi ně ADHD u rodičů či sourozenců, vliv toxinů, drogová závislost matky během těhotenství a předčasný porod.

Školní prospěch a ADHD

Neinformovaní rodiče a chybějící diagnóza mohou být příčinou školních neúspěchů dítěte. Horší školní prospěch, nulové nebo špatné vztahy se spolužáky, konflikty s pedagogy a neustálé problémy s chováním mohou mít společného jmenovatele, kterým je právě diagnóza ADHD. Někdy podezření na ADHD mají sami rodiče, často jsou však rodiče upozorněni pedagogy na základní škole a do té doby jsou projevy ADHD připisovány především zlobení.

Nejčastější projevy ADHD

I když si mnoho rodičů začne všímat možných projevů ADHD až s nástupem jejich potomka do školy, první projevy ADHD se objevují už mezi druhým a třetím rokem věku dítěte.

  • Dítě není schopno udržet pozornost a soustředit se.
  • Dítě hodně fantazíruje a „sní s otevřenýma očima“.  
  • Rodiče mají často pocit, že je dítě neposlouchá nebo je neposlušné, protože není schopno plnit jejich pokyny.
  • Dítě si není schopno zorganizovat své činnosti včetně hry.  
  • Velmi časté je u dětí ztrácení věcí. Ve škole dítě zapomíná a ztrácí knihy, tužky a jiné školní pomůcky.  
  • Při řízené činnosti se velmi snadno rozptýlí i malým podnětem z okolí.  
  • Dítě je neustále v pohybu, je neposedné, budí tak v ostatních pocit, že je zlobivé a neposlušné.
  • I při klidné činnosti se dítě neustále hýbe a vrtí, zkrátka nevydrží chvíli v klidu.
  • Není schopno si hrát potichu.
  • Často a hodně vypráví, a proto je ve škole hodně napomínáno, že vyrušuje. Dítě také opakovaně skáče jiným do řeči, včetně dospělých.
  • Je netrpělivé, není schopno počkat, až na něj přijde řada.
  • Chlapci s ADHD jsou velmi často neposední, zatímco u dívek s ADHD jsou častější sklony k nepozornosti a dennímu snění.

Kdy vyhledat pomoc odborníka?

Diagnostika ADHD patří do rukou odborníka. Každé dítě je individuální, a proto je třeba brát na vědomí rozdíly nejen ve fyzickém, ale také psychickém vývoji. Zatímco některé děti jsou v určitém věku soustředěné, u jiných je schopnost soustředění menší, a přesto nejde o poruchu pozornosti. Pokud rodiče mají podezření na ADHD, je nutné konzultovat příznaky s pediatrem, který doporučí návštěvu psychologa, psychiatra či neurologa. Velmi účinnou formou léčby je behaviorální terapie, psychoterapie a trénování sociálních dovedností.

ADHD a co dál?

Diagnóza ADHD je porucha, se kterou se dá velmi dobře pracovat. Do problematiky je ale nutné zapojit nejen rodinu, ale i blízké okolí dítěte, kterému je třeba vysvětlit, že dítě není zlobivé, ale má neurologickou poruchou. Za pomoci odborníků a díky láskyplné péči a trpělivosti rodičů se dítě naučí korigovat své chování a začne zažívat své školní a životní úspěchy bez nálepky zlobivého dítěte.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Témata článku:

Nejčtenější

Mohlo by vás zajímat

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1