Cestou necestou. Pár dobrých důvodů, proč jezdit na kole

Cestou necestou. Pár dobrých důvodů, proč jezdit na kole

Jen stěží bychom hledali člověka, pro kterého je cyklistika vyloženě nevhodná. V naší malé zemi máme skoro 1 600 cyklotras, které měří 37 tisíc kilometrů. Cyklotrasy jsou různě obtížné, mají rozdílné převýšení, proto není problém vybrat si ty, které vám vyhovují. Co si budeme povídat, někdo volí raději rovinky, zatímco pro jiného je cyklovýlet bez pořádných krpálů vyloženě nuda.

Teplé měsíce doslova vyzývají k tomu, sednout na kolo a projet se třeba přírodou. Rekreační cyklistika u nás zkrátka frčí a oprávněně. Mimo to lze kolo samozřejmě využít i jako „přibližovadlo“ na cestu do práce. A jaká další pozitiva jízda na kole přináší?

Bolí vás kolena nebo záda? Zkuste lehčí cyklistiku

Příčin, proč bolí kolena či záda, je mnoho. Pokud trpíte problémy právě v těchto oblastech a nechcete své klouby zatěžovat třeba během, zkuste cyklistiku, která je v tomto ohledu k pohybovému aparátu šetrnější. Protože nejhorší, co pro své klouby můžete udělat, je přestat se hýbat úplně. Vyjížďka na kole po klidných cestách podél řek nebo krajem vinic na slunci a čerstvém vzduchu, může být dobrou volbou jak pro záda a  kolena, tak i pro samotnou radost z pohybu, díky přívalu endorfinu, které se záhy dostaví.

Trpíte na otoky a křečové žíly? Sedněte na kolo

Cyklistika je vhodný sport i pro lidi, kteří trpí chronickým žilním onemocněním. Problémy se žílami má 50 % obyvatel, zejména žen. Obzvlášť nyní v létě, se zhoršují projevy jako otoky, křečové žíly a pocity těžkých nohou. Pokud se to týká i vás, jízda na kole je pro vás ideální. Na rozdíl od silových sportů, kterým lékaři radí spíše se vyhnout.

Chcete zhubnout? Kolo je tou správnou volbou

Není lepší důvod, proč sednout na kolo, než touha shodit pár kil. Tady bude asi třeba zapomenout na nekonečné rovinky a volit trasy, které mají nějaké převýšení. Přeci jen potřebujete dostat tělo pod určitou zátěž, aby se zapojilo co nejvíce partií. Na rovině to jsou spíše lýtka a stehna, v kopci maká více zadek, střed těla a ruce. Zkuste si třeba někdy pohrát s opřením chodidla o šlapku. Pokud více zabíráte špičkou, zapojují se jiné svaly, než pokud zabíráte středem chodidla. Kolik práce odvedete a jak moc bude efektivní, záleží samozřejmě na tom, jaký máte převod, jak rychle jedete a jak často se cyklistice věnujete. V každém případě je právě kolo jednou z nejúčinnějších venkovních kardio aktivit vůbec.

Cykloturistika je levná

Pokud pominete počáteční investici do samotného kola, je cyklistika v podstatě levný sport. Potřebujete jen vhodné funkční oblečení, které bude odvádět pot, a dobrý plán, kam vyrazit. A také s kým. Poznávání nových míst, vyhlídek, přírodní útvarů a památek je vždy lepší ve dvou nebo v partě přátel.

Elektrokolo samo nejede, ale může hodně pomoci

Elektrokolo je boom posledních deseti let. Někdo ho zavrhuje, protože si myslí, že vrchol kopce si musíte zasloužit a ne se na něj dostat pomocí motoru. Pravdou ovšem je, že elektrokolo umožňuje mnoha lidem zvládat delší a náročnější trasy a také se podívat do míst, kam by na běžném kole nikdy nevyjely. Buď kvůli špatné kondici, nebo třeba bolesti kloubů. Jestli elektrokolo láká i vás, připravte si pár desítek tisíc. Než s ním poprvé vyrazíte na cestu, uvědomte si, že baterie má nějakou výdrž a je dobré si promyslet, v jakých úsecích využijete pohon. Do menších kopců zaberte sami.

Nevíte, jaké kolo zvolit? Záleží, kde budete jezdit

  • Crossové kolo. Ideální pro ježdění na polních a méně zpevněných cestách. Silnice na něm zvládnete samozřejmě také. Crossová kola mají odpruženou přední vidlici, ale s daleko menším zdvihem, než horská. I sem můžete namontovat řadu praktických doplňků. Nejlepší volba pro cykloturistiku.
  • Trekingové kolo. Má užší plášť, proto se hodí na silnice a zpevněné cesty, po kterých se vám bude dobře jezdit. Naopak v terénu se na něm budete dost trápit. Tento typ je skvělý, pokud máte kolo jako dopravní prostředek na cestu do práce. Velmi dobře se vybavuje blatníky, nosiči, svítilnou a dalšími doplňky.
  • Horské kolo. Oproti trekkovému a crossovému má širší plášť a hrubší vzorek. Zvládá nerovnosti terénu, kořeny, bahno a další překážky. Tento typ kol má buď pevný rám, nebo pevný rám a odpruženou přední vidlici, případně je celoodpružené. Odpružení slouží k pohodlnějšímu překonávání všech hrbolů a dalších nerovností. S horským kolem můžete vyrazit i na silnici, ale daleko více se nadřete.
  • Městské kolo. Je těžší, má výše posazená řídítka, pro jízdu po dlažebních kostkách a po ulicích je výborné. Některé modely mají odstraněný horní rám, takže do práce na kole můžete vyrazit i v sukni. Neriskujete, že při nasedání a sesedání ukážete více, než je třeba.

  • Elektrokolo. Bytelné a těžké kolo s pohonem. Existují městská elektrokola, trekková i horská. Záleží, kde chcete jezdit.
  • Silniční kolo. Má velmi úzké pláště a je ideální na jízdu po silnici, proto ho nejčastěji uvidíte u profesionálních cyklistů. Z logických důvodů je velmi lehké, není zatížené zbytečnými doplňky a je konstruované tak, aby kladlo co nejmenší odpor. Pro rekreačního cyklistu není vhodné, protože kromě rovné silnice s ním nemůžete ani do lehčího terénu.
  • Freestyle a sjezdové kolo. Na první pohled vypadají podobně jako horská, ale jsou daleko více přizpůsobená na jízdu těžkým terénem, z kopce a na všelijaké traily a bikeparky, které v posledních letech rostou jako houby po dešti.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Témata článku:

Nejčtenější

Mohlo by vás zajímat

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1